Alternativ "central"/mottagare för larmsensorer

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Alternativ "central"/mottagare för larmsensorer

Inlägg av Dowser »

För en trave år sedan köpte jag ett villa-larm från Securitas Aroundio. Betalade rätt tilltaget för det, då jag valde till en hel del jämfört med grundpaketet.

För rätt precis ett år sedan ringde jag och sa upp Securitas övervakning av larmet då jag var tvungen att sänka budgeten pga skilsmässa. Inga problem, de skickade ut en kille som skulle "avprogrammera" centralenheten etc.

När han håller på och kopplar ur telefon-kabel etc. så ser jag att han kopplar bort batteriet också.
"Nä, vänta nu... Det där är ju faktiskt mina grejer. Även om det inte skall ringa er central vill jag att larmet skall vara igång lokalt!"
Då informerade han mig, vilket visade sig stämma, att de är så grymt fula att de säljer dig alla enheter i larmet, förutom centralen. Den hyr du bara...

Så nu har jag 4 brandvarnare, 4 dörr-sensorer, en kontroll-panel, 6st rfid-brickor, en fjärrkontroll en rörelsedetektor med kamera och eventuellt något mer som är totalt oanvändbara.

Även om budgeten nu tillåter mig att börja med någon mindre nivå av securitas tjänst (hade fulla paketet med intern koll etc förut) så bär det mig mot med tanke på hur de säljer saker.
Istället är jag mer intresserad av att eventuellt hitta en annan larm-central som pratar med dessa sensorer, men väldigt gärna en lösning som innebär att jag kan ta mot signalerna från dessa sensorer till datorn.

Är det någon här som har koll på om det finns någon form av standard för kommunikationen med dessa larm?
Larmcentralen är en CMI8NE-SDI4G och jag kan absolut tänka mig att köpa en egen sådan, men har inte hittat var i helsike man kan köpa någon sådan eller kompatibel central/modul/interface/vfsh.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Re: Alternativ "central"/mottagare för larmsensorer

Inlägg av CirruZZ »

Se där...surt! Ja vi sitter ju på exakt samma grejer hemma, så det är bra att ha i åtanken till den dagen vi vill byta eller avsluta.

Tyvärr har jag ingen susning om din fråga...
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Ja. Hade jag känt till det innan du frågade om råd hade jag absolut avrått från deras hårdvara.
Deras tjänst däremot var jag fullt nöjd med.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Jo jag kommer ihåg diskussionen.
Jag ska vara ärlig och säga att vi är helnöjda, allt funkar kanon, men det kostar å andra sidan också. Vi har haft något enstaka strul med en brandvarnare som vi råkade riva ner, men dom fixade det direkt. Lika glömde vi låsa garagedörren så den gick upp när vi inte var hemma och dom fick inte tag i oss, dom åket ur direkt å kolla. ...så på den biten funkar det.
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Jo, som sagt, deras tjänst är jag absolut nöjd med också.
Egentligen är det nog mer metoden de sålde det på som är problemet för mig.
De tryckte på att man till skillnad från andra larm faktiskt ägde sakerna, och det gör man ju, förutom den viktigaste...
Hade de varit helt öppna med det från början hade jag ju i alla fall gjort ett eget val. Fullt möjligt att jag valt samma sak ändå, men det är skillnad mellan att välja något själv och bli pålurad samma sak.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Jag är 100% med dig!
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Har du ställt frågan på Elektronikforumet? Där kanske någon vet. :?
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Det har jag inte gjort. Tack för tipset!
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Dowser skrev:Det har jag inte gjort. Tack för tipset!
Jag är lite nyfiken själv så jag sitter på exakt samma utr :wink:
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Jag vet. Skall garanterat återrapportera här när jag väl får någon lösning på det!

Fick förövrigt nyss svar från Sensum, de svenska återförsäljarna för ADI (som den delen tydligen ligger under enligt Honeywell.)
Tråkigt att höra att ännu en kund "gått på" det gamla Securitas - tricket.
Så det verkar inte vara något ovanligt problem för dem.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

ARN?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Avtalet är korrekt och jag har inte tillräckligt bra minne för att ha kött på benen om vad säljaren sa för 3 år sen.
Jag är ju säker på att han förmedlade *intrycket* av att jag ägde ett fungerande system, men det behövs ju lite mer än så om man skall lämna in en anmälan.

Däremot vore det nog inte fel att spela in en av deras försäljningar...

Edit: Det blir ju rätt lätt luddigt när det både är en lokal larmcentral/centralenhet och en larmcentral hos Securitas som är en tjänst.
Skriv svar