Jag har funderat ett tag på att förbättra styrningen av varmvattenberedaren.
Jag har sedan flera år mätningar av temperaturen i varmvattenberedaren.
Så då har jag börjat klura på om jag inte kunde spara en del på att styra varmvattenberedaren lite flexiblare än vad som sker idag. Som det är nu värmer den upp vattnet till inställd temperatur, därefter får det svalna tills det når en temperatur på 4-5 grader under den inställda, varpå cykeln repeteras.
Jag har funderat på att ha den fasta termostaten inställd på en något högre temperatur än vad jag eftersträvar (som säkerhets-backup) och sedan styra strömmen till beredaren med hjälp av två reläer via ett IO-kort.
Framförallt är tanken att bygga "temperatur-profiler", typ stänga av uppvärmningen vid 18-snåret och låta den sjunka fritt under natten, för att vid 5-snåret börja värma upp vattnet igen inför morgon-duschen. Därefter hålla temperaturen uppe under förmiddagen, släppa den något därefter och sen öka den något inför eftermiddagen. I och med att ut-vattnet mixas via en termostat blir ju temperaturen i kranen rimligt konstant, det blir mest den tillgängliga mängden varmvatten som varieras.
Sedan funderar jag även på att utnyttja status från larmet, när larmet är påslaget byter jag till en "borta"-profil som om huset är larmat under natten inte värmer upp inför morgon-duschen utan räknar med att man då är bortrest och låter den vara avstängd tills dess att huset avlarmas eller jag ändrar status via hemsidan.
Givetvis skall jag hela tiden ha möjlighet att köra en "override" via hemsidan om jag bryter mot det förinställda mönstret.
I samband med den här ändringen kommer jag också montera den extra elmätaren (och räknaren) för beredaren och en extra vattenmätare för varmvattnet (kopplad till samma räknare) så jag kommer göra en "sanity-check" att den vardagliga profilen verkligen sparar någon kWh i förhållande till den kontinuerliga uppvärmningen.
Har ni några kommentarer på vad jag har missat eller liknande?