Varmvatten-termostat med intelligens

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Varmvatten-termostat med intelligens

Inlägg av Dowser »

Jag har funderat ett tag på att förbättra styrningen av varmvattenberedaren.
Jag har sedan flera år mätningar av temperaturen i varmvattenberedaren.
Så då har jag börjat klura på om jag inte kunde spara en del på att styra varmvattenberedaren lite flexiblare än vad som sker idag. Som det är nu värmer den upp vattnet till inställd temperatur, därefter får det svalna tills det når en temperatur på 4-5 grader under den inställda, varpå cykeln repeteras.
Jag har funderat på att ha den fasta termostaten inställd på en något högre temperatur än vad jag eftersträvar (som säkerhets-backup) och sedan styra strömmen till beredaren med hjälp av två reläer via ett IO-kort.
Framförallt är tanken att bygga "temperatur-profiler", typ stänga av uppvärmningen vid 18-snåret och låta den sjunka fritt under natten, för att vid 5-snåret börja värma upp vattnet igen inför morgon-duschen. Därefter hålla temperaturen uppe under förmiddagen, släppa den något därefter och sen öka den något inför eftermiddagen. I och med att ut-vattnet mixas via en termostat blir ju temperaturen i kranen rimligt konstant, det blir mest den tillgängliga mängden varmvatten som varieras.

Sedan funderar jag även på att utnyttja status från larmet, när larmet är påslaget byter jag till en "borta"-profil som om huset är larmat under natten inte värmer upp inför morgon-duschen utan räknar med att man då är bortrest och låter den vara avstängd tills dess att huset avlarmas eller jag ändrar status via hemsidan.

Givetvis skall jag hela tiden ha möjlighet att köra en "override" via hemsidan om jag bryter mot det förinställda mönstret.

I samband med den här ändringen kommer jag också montera den extra elmätaren (och räknaren) för beredaren och en extra vattenmätare för varmvattnet (kopplad till samma räknare) så jag kommer göra en "sanity-check" att den vardagliga profilen verkligen sparar någon kWh i förhållande till den kontinuerliga uppvärmningen.

Har ni några kommentarer på vad jag har missat eller liknande?
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Re: Varmvatten-termostat med intelligens

Inlägg av CirruZZ »

Jag tycker det låter som en grym plan!
Har du en helt separat vv-beredare, ingen integrerad med någon värmepump? Jag har en helt vanlig VV-beredare som jag skulle vilja "optimera" så din plan låter som det jag har haft som idee.

Just det där att ställa den inbyggda termostaten på ett högre värde är nog en bra idee, men det man skulle vilja ha koll på är om den någon gång "går in" och styr ändå, säg vid tillfällen då du ska värma länge. Men om du redan har mätdata på den så vet du kanske redan hur den jobbar och kan anpassa din styrning så den inte störs.

Vad för relä utrustning är det du har tänkt använda?

Att använda larmet för att kolla status om man är hemma har jag också tänkt på, det är ju en suverän metod. Jag har också funderingar på att utnyttja det, dock har jag inte byggt någon övervakning av larmet än... :roll:
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Ja, det är en separat vv-beredare (förvisso med två slingor för solvärme eller liknande som alternativ uppvärmning, men det är ett senare projekt)

Jag har rätt bra koll på den nuvarande termostaten, så det skall inte vara något problem. (Även om jag inte riktigt förstår vad du menar. :) )

Jag tänker mig använda två stycken https://www.m.nu/rela-hrms-dc5v-inklusi ... p-153.html (en fas på varje) och en D2PC monterade i samma skåp som jag kommer ha elmätaren i. (Tänkte stoppa in resten av 1-wire prylarna där också, så blir det rimligt snyggt...)

Jag fick hem ett http://www.securitywarehouse.co.uk/cata ... cts_id=735 igår som ersättning för mitt gamla Aroundio-larm, fast de glömde skriva att man måste köpa batteriet separat, så en ny beställning är på gång så jag kan inte svära på om det fungerar ännu. :) (Återkommer givetvis!)
Med egen kontroll på larmet är det betydligt enklare att få sån status-info... Det finns till och med stöd för X10-styrning i det larm du har! (Fast givetvis får du inte koppla in serie-kabeln som behövs för det...) (Det är för X10-styrningen lamp-ikonerna på kontrollpanelen etc är till för.)
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Det slog mig just att jag nog bör använda 4-kanalers IO-kortet istället, så jag kan styra de två faserna individuellt.
Jag har planerat att mäta de tre ingående faserna separat nån gång i framtiden, för att kunna krypa ner i säkring från 20 till 16A.
Om man kan styra de två faserna individuellt kan man ju göra så att när en av faserna har hög belastning av någon orsak kan man "koppla bort" den från varmvattenberedaren och enbart använda den andra, för att säkerställa att inte huvudsäkringen löser ut.

Fast först måste jag få råd med badrums-renoveringen, så jag kan ta bort bastu'n, för så länge den är monterad räcker det inte med 16A... :)
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Och det fick mig just att inse en helt annan sak...

Om jag byter ut elskåpet till den direktverkande elen (för att få DIN-skenor och automatsäkringar) kan jag göra motsvarande sak för alla vanliga elementen också!

Om man bara ställer dem på "max" (rimligt max-värde givetvis) och styr dem via 1-wire istället får man ju en hel del fördelar!
Dels kan man styra dem via en termometer som sitter där man faktiskt är, inte där elementet är. Man kan välja om man skall boosta med full effekt eller halv. Profiler som natt-sänkning av temperaturen etc. är enkelt. Det är också enkelt att justera så att man börjar dra igång morgon-höjningen tidigare om det är väldigt kallt ute.
Det går också att använda sig av input som rörelse-detektorerna och lamp-status för att avgöra om ett rum är tomt och att temperaturen kan sänkas...

Tur att jag skall hjälpa min elektriker-kompis lite med hans datorer nu, för det verkar som jag kommer behöva ha endel tjänster innestående. :)
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Dowser skrev:Jag har rätt bra koll på den nuvarande termostaten, så det skall inte vara något problem. (Även om jag inte riktigt förstår vad du menar. :) )
Ä glöm det, jag vet nog inte själv änns vad jag tänkte... :roll:
Jag tänker mig använda två stycken https://www.m.nu/rela-hrms-dc5v-inklusi ... p-153.html (en fas på varje) och en D2PC monterade i samma skåp som jag kommer ha elmätaren i. (Tänkte stoppa in resten av 1-wire prylarna där också, så blir det rimligt snyggt...)
Blir nog klockers!!
Jag fick hem ett http://www.securitywarehouse.co.uk/cata ... cts_id=735 igår som ersättning för mitt gamla Aroundio-larm, fast de glömde skriva att man måste köpa batteriet separat, så en ny beställning är på gång så jag kan inte svära på om det fungerar ännu. :) (Återkommer givetvis!)
Med egen kontroll på larmet är det betydligt enklare att få sån status-info... Det finns till och med stöd för X10-styrning i det larm du har! (Fast givetvis får du inte koppla in serie-kabeln som behövs för det...) (Det är för X10-styrningen lamp-ikonerna på kontrollpanelen etc är till för.)
ÅÅÅhh är det samma centralenhet som jag har nu via Securitas?! :shock: Nu blev man ju nästan sugen på att säga upp abonnemanget... :roll: ...å andra sidan så har jag inge X10 grejer och har inga planer på att skaffa det heller.
Dowser skrev:Det slog mig just att jag nog bör använda 4-kanalers IO-kortet istället, så jag kan styra de två faserna individuellt.
Jag har planerat att mäta de tre ingående faserna separat nån gång i framtiden, för att kunna krypa ner i säkring från 20 till 16A.
Om man kan styra de två faserna individuellt kan man ju göra så att när en av faserna har hög belastning av någon orsak kan man "koppla bort" den från varmvattenberedaren och enbart använda den andra, för att säkerställa att inte huvudsäkringen löser ut.
Enda risken är då att om ditt system går ner så finns risken att du överbelastar säkringen. Men även om du inte väljer att sänka säkringen så kommer du ju få en bättre överblick.
Fast först måste jag få råd med badrums-renoveringen, så jag kan ta bort bastu'n, för så länge den är monterad räcker det inte med 16A... :)
Ta bort bastun!! :shock: Jag vill ha IN en bastu!!! :D
Dowser skrev:Och det fick mig just att inse en helt annan sak...

Om jag byter ut elskåpet till den direktverkande elen (för att få DIN-skenor och automatsäkringar) kan jag göra motsvarande sak för alla vanliga elementen också!
Japp...jag har tänkt EXAKT samma sak. Nu när man sitter på direktverkande el så är det här det närmsta man kan komma att få bättre koll.
Om man bara ställer dem på "max" (rimligt max-värde givetvis) och styr dem via 1-wire istället får man ju en hel del fördelar!
Dels kan man styra dem via en termometer som sitter där man faktiskt är, inte där elementet är. Man kan välja om man skall boosta med full effekt eller halv.

Hur skulle du få halv effekt, pulsa strömmen då eller?
Profiler som natt-sänkning av temperaturen etc. är enkelt. Det är också enkelt att justera så att man börjar dra igång morgon-höjningen tidigare om det är väldigt kallt ute.
Det går också att använda sig av input som rörelse-detektorerna och lamp-status för att avgöra om ett rum är tomt och att temperaturen kan sänkas...
Jo, möjligheterna blir ju oändliga...det är bara att sätta igång! :wink:
Tur att jag skall hjälpa min elektriker-kompis lite med hans datorer nu, för det verkar som jag kommer behöva ha endel tjänster innestående. :)
Jag har åxå en ELare nära som inte är omöjlig att fixa saker, med rätt "muta" så går allt att lösa! :wink:
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

är det samma centralenhet som jag har nu via Securitas?
Inte exakt samma, men skillnaden verkar vara mer av kosmetisk art.
Fast jag återkommer som sagt när jag vet om det funkar öht. :)
Enda risken är då att om ditt system går ner så finns risken att du överbelastar säkringen
Ja, fast det blir ju i praktiken inte värre än idag, typ.
(Och jag lär köra med det rätt länge och övervaka innan jag vågar sänka säkringen)
Ta bort bastun!! :shock: Jag vill ha IN en bastu!!! :D
Mjo, har insett att jag enbart använder den nån gång per år, lite slöseri med utrymme. Delvis beror det nog på att den är för liten. Bara 160 bred, så man kan inte ligga bekvämt och slappa på laggen.
Planen är att ersätta duschen med en ång-kabin för att kompensera för bastun. :)
Hur skulle du få halv effekt, pulsa strömmen då eller?
Enklare än så, elementen är på 400V, dvs två faser. Kör man dem på en fas och nolla istället blir det ju halv effekt. (Dessutom kan man välja vilken fas som skall vara aktiv.)
Jo, möjligheterna blir ju oändliga
Fast det brukar ju inte vara en bra sak för tidsplanen... :)
Jag har åxå en ELare nära som inte är omöjlig att fixa saker, med rätt "muta" så går allt att lösa! :wink:
Ja, trots att det rör sig om korrekta och säkra kopplingar så gäller det verkligen att ha en flexibel och kreativ elektriker för att både få igenom sina önskemål och att få bra feedback!
Skriv svar