Blåsippevägen

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
bjornsson
Hemautomation - det är mer än en hobby

Blåsippevägen

Inlägg av bjornsson »

Här kommer lite info om mitt "nybörjar" system.
Kör med en väderstation från jula och WD tillsammans med WDL.
Och allt publiceras på http://vader.bjornsson.nl/

Just nu sitter vid/regnmätare ca 1,5m över takhöjd och temperaturmätaren på ca 2 meter höjd från mark.
Temperaturmätaren är placerad så att den aldrig har solljus på sig.

Några kommentarer på placeringarna?

Och vad ska jag bygga vidare på?

Har kollat lite på 1wire grejer och funderar på om jag ska komplettera med en blixt detektor och UV mätare, men har inte kommit underfund med vad för saker jag behöver =) (Hjälp någon?=)

Vad mer kan man komplettera med för att få en fulländad väderstation?
Bilagor
bild 3.JPG
bild 2.JPG
bild 1.JPG
Senast redigerad av bjornsson den 28 jan 2012, 10:57, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
KungenAvPeking
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Re: Blåsippevägen

Inlägg av KungenAvPeking »

Funderar på två saker:

1. Placeringen av tempmätaren - Är garaget uppvärmt, vad händer i så fall om du öppnar porten, risk för missvisande
    siffror? (Har själv inte hunnit så långt i mitt system, så jag vet inte hur känsligt det är...)

2. Kameran lutar lite åt höger (Är fotointresserad och tycker i övrigt du har fått till en bra vy, man ser vinden i trädet,
    ingen risk för att personer råkar passera framför)

Sen är det upp till var och en, vad gäller design på web-gränssnittet, kan dock säga att jag som just nu sitter på mobilt bredband upplevde att sidan var lite långsam i inladdningen.
Undrar om det inte är så att det försvinner lite av vänstra delen av sidan också (Google Chrome)
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Jag har ett liknande montage på en av mina termometrar och kan säga att det kommer märkas en effekt av att garage-dörren öppnas i vinter. (Även om det är ett kallgarage!)
Själv har jag löst det genom att ha två termometrar och väljer alltid ut den kallaste för att bli av med felkällor.
Men i det här fallet kan det nog räcka bra om man flyttar termometern lite (30-40cm) från garage-öppningen, luften kommer ju i första hand stiga uppåt.

I övrigt är det bara att hälsa välkommen in i träsket med ständigt växande väder-system!
(Tur att m.nu har fraktfritt vid köp över 2000kr nu! :) )
bjornsson

Inlägg av bjornsson »

Garaget är inte uppvärmt, men håller oftast några grader varmare än ute på vintern, så kanske får flytta den lite åt vänster men inte allt för nära huset då så den ger en missvisande temperatur för att huset släpper lite värme.

Kameran ska fixas till då den just nu bara står vid fönstret som är öppet, ska försöka bygga något den kan vara i och flytta ut den på utsidan, alternativt hitta en "riktig" utomhus kamera.

Webbsidan ligger på ett webbhotell och kamerabilden och stream filmen ligger på min server så är det filmen som är seg så kan det bero på det =)

Jag har också sett att den försvinner i kanterna men kan inte komma på varför, för på min skärm så ser det bra ut, men på jobbet med mindre skärm/upplösning så försvinner det ute i kanterna.

Ja jag såg de hade fraktfritt där nu, men sitter och kliar mig i huvudet om vad man egentligen behöver för att få igång ett 1wire system =)
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Ett kallgaraget, speciellt vidbyggt mot huset så där håller en förvånansvärt mycket högre temperatur än omgivningen...
Jag har precis samma typ av konstruktion själv och helt utan annan uppvärmning, än möjligtvis lite läckage genom tegelväggen på huset hamnar temperaturen i garaget på 10-15 grader över ute-temperaturen när det är 15-25 grader kallt ute! (Okej, den sjunker som en sten så fort man öppnar garage-porten, men i ditt fall innebär det ju att varmluften går via termometern.)

Jag har en annan termometer som sitter vid sidan av en dörr till hobbyrummets ingång, där brukar det inte vara speciellt uppvärmt under vintern, men det märks tydligt när man öppnar dörren och värmen rusar ut.

För att börja med ett 1-wire nät behövs inte mer än en dator och "temperaturnät 1 sensor"(https://www.m.nu/temperaturnat-1-sensor-p-30.html)
Därefter är det bara att börja bygga ut allt eftersom behov och intresse uppstår!
bjornsson

Inlägg av bjornsson »

Får ta och flytta den lite och hålla koll på termometern när man har varit ut i garaget och öppnat porten, ser man några större temperatur skillnader så får man testa att flytta den lite =)
Hade den uppe på husväggen ovanför garaget förut, precis under utskjutet utav taket, men solen kröp fram sent på kvällen så fick flytta den =)

Jo den har jag förstått att man behöver =)
USB vs Seriell, vilken är bäst, kommer gå i windows miljö.

Om jag köper den och vill ha en UV-Mätare --> https://www.m.nu/uv-index-meter-p-343.html
Vad mer än den och den du länkade till behöver jag?
Användarvisningsbild
KungenAvPeking
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av KungenAvPeking »

Kabel till 1-wire nätet, de kablar som följer med "temperaturnät 1 sensor" räcker ju bara till den sensorn och du vill ju inte ha temp sensorn och UV mätaren på samma ställe, med tanke på att UV mätaren har egen temp-sensor... ;)

Sen behöver du en 9-14 volts ström matning till UV mätaren, 1-wire nätet ger inte ström så det räcker till den.
(I User manual PDFen, står det 9-24V och The maximum power draw is 8mA at +15v DC)
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

bjornsson skrev:...
Några kommentarer på placeringarna?
...
Jag har samma väderstation och något som jag märkt är att regnsensorn kan strula ibland, dels så har spindlar en tendens att bygga bo där :!: vilket stör vippan, men sen kan även vinden påverka. Om det beror på att fästet rör sig så att vippan gungar eller om det är vindgenomströmning i själva tratten/huset som gör att vippan rör sig vet jag inte, men oavsett vilket så finns det ingen anledning att mäta regn 5m upp i luften kontra marknivå. Kan vara en ide att sätta den lägre och mer stabilt. Dock skall den sitta fritt från en väg då denna kan ge skydd och på så sätt ge missvisande värden.
bjornsson

Inlägg av bjornsson »

Vad är standard i ett 1wire när, rj12 eller vanlig nätverkskabel (rj45/cat5)
Ser att UV mätaren har cat5 kabel anslutningar.
Sedan undrar jag om den slutar funkar eller går sönder då det står i manualen "Operating temperature of the UV sensor is 0? to 70? Celsius."

Får se om jag har någon bättre placering på regnmätaren, dels för att komma åt och kolla spindlar och en mer stabil placering, nu hamnade den där uppe för det var enklast, och höjdrädd som man är så var det väldigt spännande att sitta där uppe :P

Förstår jag rätt när de skriver så här, att om jag kör rj45 kabel i mitt 1wire när så kan jag med hjälp av en hub (https://www.m.nu/hub-6-kanaler-p-77.html) plocka ut det spänning jag behöver för att tex driva UV mätaren utan att köpa till separat DC adapter till varje "pryl" som behöver extra spänning? Och köra rj12 när det är sensorer som inte är i behov av extra spänning och rj45 när det är det.
To connect the controller board to your 1-Wire network, simply use a standard network cable and connect it to either RJ45 jack. The second jack is provided to allow pass-through connections. The two jacks can be connected interchangeably. Optionally, the controller board can be connected to your 1-Wire network using the screw terminals labeled GND, DQ, and +12v.
The controller board requires a DC voltage between 8 to 30VDC. This will be supplied in one of two ways. Power can be supplied locally, using the screw terminals labeled GND and +12v. Alternatively, power can be supplied through the 1-Wire network if your controller board is connected through a Hub, Master Hub, or Power Injector.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

KungenAvPeking skrev:Kabel till 1-wire nätet, de kablar som följer med "temperaturnät 1 sensor" räcker ju bara till den sensorn och du vill ju inte ha temp sensorn och UV mätaren på samma ställe, med tanke på att UV mätaren har egen temp-sensor... ;)

Sen behöver du en 9-14 volts ström matning till UV mätaren, 1-wire nätet ger inte ström så det räcker till den.
(I User manual PDFen, står det 9-24V och The maximum power draw is 8mA at +15v DC)
Högre inspänning ger mer värmeutveckling i spänningsregulatorn. Eftersom UV-mätaren har en inbyggd sensor är det dumt att köra för hög matningspänning då temperatursensorn kommer att påverkas. Jag har inte testat själv, men risken finns att temperatursensorn påverkas även vid måttliga inspänningar.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

bjornsson skrev:Vad är standard i ett 1wire när, rj12 eller vanlig nätverkskabel (rj45/cat5)
Ser att UV mätaren har cat5 kabel anslutningar.
rj12 är standard i de flesta produkterna på http://www.m.nu. Vissa produkter har dock RJ45kontakt. Nu är det så fiffigt att rj12-kontakter passar i rj45-sockets. Skall man dra 12V via kabeln är rj45 ett bra val då 12V ligger på en pinne utanför rj12-kontakten.
Sedan undrar jag om den slutar funkar eller går sönder då det står i manualen "Operating temperature of the UV sensor is 0? to 70? Celsius."
Vissa av komponeneterna är specade till detta temperaturintervall. Det innebär inte att produkten slutar att fungera vid under/överskridande av temperaturangivelsen, men noggrannheten kan påverkas.
Förstår jag rätt när de skriver så här, att om jag kör rj45 kabel i mitt 1wire när så kan jag med hjälp av en hub (https://www.m.nu/hub-6-kanaler-p-77.html) plocka ut det spänning jag behöver för att tex driva UV mätaren utan att köpa till separat DC adapter till varje "pryl" som behöver extra spänning? Och köra rj12 när det är sensorer som inte är i behov av extra spänning och rj45 när det är det.
Extra spänning i form av +5V får du även i rj12-kabeln. Det är först när du behöver högre spänning det behövs extra trådar. I övrigt har du fattat helt rätt!

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

bjornsson skrev:Får ta och flytta den lite och hålla koll på termometern när man har varit ut i garaget och öppnat porten, ser man några större temperatur skillnader så får man testa att flytta den lite =)
Hade den uppe på husväggen ovanför garaget förut, precis under utskjutet utav taket, men solen kröp fram sent på kvällen så fick flytta den =)
Japp, det är många variabler att tänka på, tur nog är det förhoppningsvis långt kvar innan det är så pass kallt ute så att garaget ger någon påverkan. :)
bjornsson skrev:USB vs Seriell, vilken är bäst, kommer gå i windows miljö.
Skall du bara mäta temperaturer och dessutom håller dig under 100 grader så går det utmärkt med den seriella adaptern.
För högre temperaturer samt vissa andra enheter behöver nätet spänningsmatas, och använder du USB-adaptern slipper du en separat spännings-injektor.
Och som bonus blir det ju mer och mer sällsynt med serie-portar på dagens datorer. ;)

Min rekommendation skulle vara att lägga de extra pengarna på en USB-adapter, mest för framtidssäkring, men en serie-adapter går precis lika bra att starta med.
bjornsson skrev:Om jag köper den och vill ha en UV-Mätare --> https://www.m.nu/uv-index-meter-p-343.html
Vad mer än den och den du länkade till behöver jag?
Den behöver som sagt spännings-matning (utöver de 5 volt som USB-adaptern ger), så om du inte har en passande transformator liggande hemma är en sådan ett bra köp.
Samt en anslutningskabel, då den levereras utan.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Jag rekommenderar alltid USB-adapter om man tror att man kommer hänga på annat än temperatursensorer. Visserligen fungerar den seriella med, men fördelarna med USB-adaptern är rätt många.

Några av fördelarna som jag kommer på utan att ens tänka:
  • Högre datahastighet på nätet. Spelar inte någon roll om man har något fåtal sensorer, men om man börjar lasta nätet är det bra att det går fort.
  • +5V på "köpet"
  • Jord som ligger på jordnivå. DS9097E har en jord som ligger ca 2V fel. Det kan (men behöver inte bli) bli struligt när man kopplar in extern spänningsmatning på serielladaptern.
Den enda nackdelen är priset.

Driver temperatur.nu

Bild
bjornsson

Inlägg av bjornsson »

Funderar på att skaffa dessa grejer.

UV-Index mätare
temp/solstrålning
1-Wire USB adapter
6-channel hub för framtida utbyggnationer =)

Det borde väl bli ett bra komplement till mitt nuvarande system, kommer även bli en blixt detektor framöver våren då åsksäsongen är över för i år =)

Kommer även skaffa temp/luftfuktighet för att hålla kol på krypgrund och vind framöver, även sugen på en sån där man kopplar på elmätaren för att hålla koll på den, finns det 1wire som fixar det?
bjornsson

Inlägg av bjornsson »

Vad tror ni om detta komplement?
Skriv svar