Jag bygger nu upp ett fast kabelnät med cat5e-kabel (Ethernet). Då använder jag RJ45-kontakter nästan Jag vill helst inte överallt. Uttagen har jag köpt från Biltema Och skalar bara kabeln 12 cm och kopplar den till slitsarna (Krone-typ). Det går snabbt. Men jag har också en massa kablar med RJ11 och det är problemet. Det är samma kontakt som RJ12 men med de fyra mellersta kopplade i stället för alla sex som i RJ12. Tyvärr faller då +5V bort och det skulle jag behöva ibland.
Nu funderar jag på att använda kontakt 6 på RJ45 för +5V (det blir kontakt 5 på RJ12 och kontakt 4 på RJ11). Jag tittade på RJ45:ans kopplingar och på Hobby Boards standard är den inte kopplad men på flera andra är den +5V eller "Power" (eller AUX). Det skulle göra det lättare att koppla för då kommer +5V med i alla kontakttyper.
Frågan är (till Erik): Finns det nånting som hindrar att kontakt 6 på RJ45 används för +5V (alltså kontakt 2 tänkte jag också koppla till +5V) ? I kontakteringsguiden är den NC men finns det någon apparat som får problem om det kommer +5V på kontakt 6 i RJ45 eller kontakt 5 i RJ12 ?