Swichande relä

Vilken produkt vill du att vi ska ta in? Vad saknar du för funktioner på just din pryl? Har du förslag på hur nästa generation av pryl X skall se ut? Hjälp till att driva utvecklingen framåt!
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Swichande relä

Inlägg av Dowser »

Jag tänkte göra lite förarbete innan jag skrev det här men insåg att jag inte har tillräcklig koll för att hitta rätt på farnell's hemsida... :)

På m.nu finns "Relä HRM-S DC5V inklusive sockel"
Först och främst: tolkar jag kopplings-schemat rätt om jag säger att det är på 230V-sidan som den växlar mellan två ingångar/utgångar?
Finns det DIN-sockel att få tag på också?
Och en sista fråga, hur mycket dyrare skulle den bli i solid-state utförande?
(Funderar på att använda den för styrning av element och då är det ju inte så omöjligt att äta upp 50k omslag på en vinter, fast när jag rotade på farnell's sida såg det ut som att det kan ta rätt många år innan man tjänar in en sån sak...)

När det väl är dags, vilket inte är ännu, har bara börjat bolla med elektrikern än så länge så behöver jag ungefär 30-35st, så 2.5kkr som det blir med HRM-S DC5V är helt okej, men priser på 500kr och uppåt som jag såg för solid-state i din-utförande minskar helt klart prioriteringen på projektet.. :)

(Målet är att kunna gå ner i huvudsäkring och samtidigt förbättra inne-klimatet, så besparingen blir bara 1100/år.)

Ps. Motiveringen till mötes-valet är för att solidstate/dinmontage är förslag på nya produkter, även om jag i efterhand märker att det hade gått lika bra i produkt-support mötet. :)
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Re: Swichande relä

Inlägg av elf98 »

Dowser skrev: På m.nu finns "Relä HRM-S DC5V inklusive sockel"
Först och främst: tolkar jag kopplings-schemat rätt om jag säger att det är på 230V-sidan som den växlar mellan två ingångar/utgångar?
Precis, Du kan välja NC eller NO.
Finns det DIN-sockel att få tag på också?
Sockeln kan snäppas fast på vanlig DIN-skena. Stod DIL, men det vet jag inte riktigt vad det är... :)
Och en sista fråga, hur mycket dyrare skulle den bli i solid-state utförande?
(Funderar på att använda den för styrning av element och då är det ju inte så omöjligt att äta upp 50k omslag på en vinter, fast när jag rotade på farnell's sida såg det ut som att det kan ta rätt många år innan man tjänar in en sån sak...)
Jag har inte någon direkt koll på SSR (Solid State Relay). Det bör gå att hitta för runt 200kr efter en snabb koll.

50k omslag är riktigt mycket. Om vintern är 6 månader blir det 300 omslag per dygn, eller var sjätte minut.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Bra, så om jag sätter nollan på NC och fasen på NO och använder "ingången" som utgång så bör det bli som jag vill, samt med en rimligt säker felhantering. :)
Sockeln kan snäppas fast på vanlig DIN-skena. Stod DIL, men det vet jag inte riktigt vad det är... :)
Kanon!
(Jag funderade ett tag på om det var stavfel, men L & N ligger ju inte *så* nära varandra. :) )
Jag har inte någon direkt koll på SSR (Solid State Relay). Det bör gå att hitta för runt 200kr efter en snabb koll.
Det var ju inte så farligt. Finns de till samma sockel, så att det bara är att byta relät vid behov?
50k omslag är riktigt mycket. Om vintern är 6 månader blir det 300 omslag per dygn, eller var sjätte minut.
Det hänger ju helt på hur jämn temperatur man vill uppnå.
Jag vill minnas att jag såg en tråd där någon härifrån använde sig av en plugwise eller nexa-brytare för att styra ett värme-element (till terrarium?) för att hålla temperaturen inom en grad, det var nog mer än var 6:e minut som kördes.

En annan sak som jag just insåg är att på andra sidan väggen av elcentralen i fråga flyttar jag precis in min äldsta dotter.
30 brytare innebär ett litet "klick!" var 12:e sekund, fast med slumpmässig spridning... :D
Skall nog se till att ljudisolera den rätt ordentligt.
Men om sockeln passar så kan man ju börja med reläer och dels se till att ha lite flexibilitet i temperatur-hanteringen. Hobby-rum och liknande behöver nog inte samma precision som sovrum, så det påverkar ju livslängden (och ljudvolymen) avsevärt. Sen får man helt enkelt byta ut de som visar sig användas flitigt till SSR vid behov.

Btw, det här är *inte* aktuellt inför denna vinter, nu har jag precis köpt prylar från dig för att logga respektive fas under vintern. Jag måste ju ha ordentlig in-data innan jag kan ändra strukturen!
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Dowser skrev:
Bra, så om jag sätter nollan på NC och fasen på NO och använder "ingången" som utgång så bör det bli som jag vill, samt med en rimligt säker felhantering. :)
Vad vill du uppnå med att koppla in nollan?

Tänk reläet som en strömbrytare, fas in på mittenpinnen, sedan väljer du om prylen skall vara tänd default (NC, Normaly Connected) eller släckt default (Normaly Open).

Sen kan man ju använda utgångarna för att växla mellan två olika förbrukare med.

Vad 230V-lär väl du ta en elektriker som fixar?

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Vad vill du uppnå med att koppla in nollan?
Jo, jag är med på att det inte är uppenbart. :)
Tanken är att styra 2-fas enheter, element och vv-beredare.
Dvs två reläer per enhet. Med båda faserna inkopplade blir det en "normal" inkoppling.
Med en fas och en nolla blir det inkopplat med halv effekt.
Med två nollor blir det avstängt.
Fördelen är dessutom att när det går på halv effekt kan jag flytta lasten mellan två olika faser för att balansera effekten.

Och ja, att byta ut hela panelen (har en gammal med porslinsproppar fortfarande för elementen) är något jag tänker låta elektrikern pyssla med. :)
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Dowser, det verkar som vi sitter i så gott som exakt samma situation, jag har också ett gammalt skåp, el-element och en vv-beredare. Det skal bli gryt intressant att följa din installation.

Själv har jag gått i tankar att för att få ett "bra" värmesystem så måste jag konvertera till vattenburen värme, men det är en investering på +300kkr, men om det går att få till en egen styrning som reglerar bra så kanske det inte är värt att lägga dom pengarna. Det jag är ute efter är att få en jämnare värme hemma, och känna att jag inte slösar mer energi än nödvändigt. Det är där som ett bra reglersystem kommer in. Nu finns det ju färdiga system att köpa, men det är inte det som är grejen, det roliga är att göra det själv, och att man vet EXAKT hur det funkar.

Det jag inte får med att hålla kvar vid el-element är ventilation, men då får man installera ett ventilationssystem med värmeväxlare, som man också själv kan styra :wink:

sorry, lite OT.
sege
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av sege »

Jag satt i båten och tänkte bygga något ballt, sen hittade jag IQTherm och köpte den istället. Den jobbar i 40-sekunders intervaller för att hålla jämn temperatur så det blir måååånga omslag per dygn på den.

Jag hade nog skaffat relän som inte klickar, om det är såna SSR ni pratar om är det nog vettigt. Det kommer bli hejdlöst klickigt.

Alternativ är kanske att köpa färdigbyggda lådor från t.ex. IQTherm, deras triacenheter, borde ju gå att styra dem själv.
roseen
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av roseen »

Fast IQTherms triacar kostar 650 kr (för 2-fasvarianten).

Om elf98 har rätt tidigare i tråden där han skriver "Det bör gå att hitta för runt 200kr efter en snabb koll", så är ju skillnaden rätt stor! IQTherm är ju i och för sig mer "konsumentanpassade" (enkla att koppla in) men båda kräver ju ändå elektriker för installationen, så då vinner man inget på det.

Men; elf98 och andra; vad har ni för tips på inköpskällor för solid state reläer? Jag har själv inte hittat någon källa i sverige i 200-kronorsklassen.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

JAg kollade på Farnell eller Elfa har jag för mig.

Driver temperatur.nu

Bild
citactiva
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av citactiva »

Dowser skrev: Tanken är att styra 2-fas enheter, element och vv-beredare.
Dvs två reläer per enhet. Med båda faserna inkopplade blir det en "normal" inkoppling.
Med en fas och en nolla blir det inkopplat med halv effekt.
Med två nollor blir det avstängt.
Har tyvärr inget att tillägga i ämnet, men ville ändå säga att går du från 400V (2 fas) till 230V (1-fas) får du 1/3 effekt, inte halv effekt.
Levererar temperatur för Ljungskile/Resteröd och Uddevalla/Björbäck
Skriv svar