Solens upp- och ner-gång

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
sören_marodören
Wannabe
Kontakt:

Solens upp- och ner-gång

Inlägg av sören_marodören »

Hej,

Köpte en ELV WS-500 för ett par månader sedan.

Fungerar jättebra. Barnen tycker också det är roligt att titta på alla siffror, staplar och på ”Väder Ville”.

Men de senaste veckan har jag blivit lite förbryllad när jag tittade på solens upp- och nedgång.

Den 18/3 stod det att solen gick upp 6:21 och ner 18:21. Man kan då tro att detta är vårdagjämning. Men det är det ju inte.
Den 21/3 säger den att solen går upp 6:13 och ner 18:27. Men det var ju då som det var vårdagjämning.

Någon som vet hur detta kan komma sej?

Jag har ställt in positionen till Lat: 57.8, Long: 11.5 (Exakt är det Lat: N 57º 51' 9.43", Long: E 11º 46' 32.3")

Men detta borde väl inte påverka vilken datum som dag och natt är lika långa.

Någon som sett ett liknande fenomen hos andra väderstationer?
stugsittaren
Wannabe

Inlägg av stugsittaren »

Man kan väl tänka sig att det är ett slags medelvärde eller astronomiskt framräknat. Det verkar konstigt om alla samtidigt skulle ha lika långa dagar och nätter över hela jorden.
sören_marodören
Wannabe
Kontakt:

Inlägg av sören_marodören »

Hej igen,

Jag mailade ELV och klagade lite på algoritmen som räknade ut solens upp- och ner-gång.
Fick inget svar på anledningen men jag fick däremot en fil med algoritmen.
Har testat den. Och den räknar fel.
Kan inte sätta fingret på var felet är, men det känns som det är någon konstant som står snett.

Mvh,
/Sören
safecast
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Hej Sören,

Upptäckte nu när jag läste ditt inlägg att du angett fel long i stationen. Detta borde nog inte spela nån roll iofs men så du vet. Din long blir i decimalform: 11,7(5) eftersom 46 är minuter ( delar av 60)

Har också kollat in lite mer och problemet generellt med algoritmer är att dom blir sämre ju högre lat är. Så jag tror att det är en något förenklad beräkningsmodell man använder som inte riktigt räcker här uppe.

Maila mej det du fick från ELV så ska jag kolla lite.

Mvh
Rickard
d00ape

Re: Solens upp- och ner-gång

Inlägg av d00ape »

Slänger in ett litet tipps om iPhone-appen "Solen - upp och nergång". Denna nyttjar yr.no för att visa på solens upp och nergång på vald position på jorden. Den är gratis och kanske kan användas för kalibrering?
Skriv svar