Senaste projektetet - renovering av badrum

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Vi flyttade in i vårt hus för snart 4 år sedan och renovering av badrum på övervåningen av huset har stått på önskelistan sedan dess.

Badrummet är renoverat 2000, då man troligtvis bytte golvmattan och satte väv (som man målade ljusrosa!). Allt porslin är orginal från 1979. De tidigare ägarna piffade iofs till lite i och runt fönstret vilket de skall ha en eloge för.

Det är egentligen inte något större fel på badrummet, men handfatet hänger så snett (lutar nedåt i framkant) att det knapp går att få saker att stå på det, och vem vill ha rosa väggar i sitt badrum?!?

Vi har planerat att göra följande med badrummet:
  • Riva ut allt.
  • Flytta toan så vi får plats med ett större skåp under handfatet. Flyttar man inte toan blir det väldigt trångt.
  • Sätta in vattenburen golvvärme.
  • Dölja avloppsrör till handfatet som nu går mitt på väggen med ungefär 0 graders lutning.
  • Kakel och klinkers
  • Ny toa
  • Nya badrumsmöbler från Dansani (inte helt klart exakt vilken modell, vi måste veta om det går att flytta toaletten först)
  • Nytt bubbelbadkar från Dimma
  • Sänka taket och montera rikligt med dimmbara spotlights.
Det bästa med det hela är att jag inte skall göra något själv, på måndag kommer hantverkarna och sätter igång!

Den här tråden kommer att uppdateras löpande med information och bilder.

Iofs så är det inte något som är relaterat till tempratur.nu/m.nu eller mätningar/hemautomation, men det är ett stort projekt och sådana brukar iaf jag tycka att det är kul att följa.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Trevligt!
(Varför har hussäljare alltid så konstig smak?)

Fast helt utan anknytning skall du väl inte låta det va väl?
Fukt-sensor för både luft och dolda utrymmen under badkaret låter väl uppenbart. Styrning av belysning, ventilation, värme och musik borde inte heller ligga långt bort.
Sen har vi ju de som fixat publika sidor som visar när toaletten spolats (och vilken "sorts" spolning) och badrumsvågen, fast det är nog svårare att sälja in. :)

Härligt att kunna leja ut det helt.
Lycka till!
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Re: Senaste projektetet - renovering av badrum

Inlägg av elf98 »

Har funderat på att sätta fuktsensorer (eller helt enkelt RH-sensorer) i väggarna, men jag vet inte riktigt hur jag skall få fram kabeln till något bra ställe där jag har 1wire. Det finns inte något nät på övervåningen.

Ventilation sitter på taket och styrs från köket, så det är inte någon mening att mecka med det nu.

Så jag tror att struntar i automatisering och mätning som det ser ut nu.

Ett par bilder före renoveringen satt i gång: (de är från när vi köpte huset)
IMG_8151.jpg
IMG_8151.jpg (31.77 KiB) Visad 10507 gånger
IMG_8150.jpg

Driver temperatur.nu

Bild
fredrikw
Gillar hemautomation

Inlägg av fredrikw »

Kul. Jag gjorde samma resa i vintras.
Huset är från 1926 och badrummet byggdes troligen på 40/50-talet. Har nog delvis modifierats av förra ägaren sedan de tog över 79.
Vi rev ut allt, "slängde" ut det inmurade gjutjärnsbadkaret och bytte till dusch (med unidrainbrunn), bytte plats på handfat och toalett (numera vägghängd), lade in golvvärme (vattenburen).
Premiärdusch på julafton efter veckor av hårt slit, jagande av hantverkare och med en höggravid sambo som fick knata ner i källaren och gå på campingtoa (Vi har bara en toalett :). Men vi blev klara i "tid", och lilleman väntade med att dyka upp till efter nyåret.

Det blev inte heller något tekniskt avancerat förutom sedvanlig temp/fukt-mätning, samt mätning av fram- och returtemp på golvvärmen och en circle till pumpen.

vet inte hur man lyckas med ordningen på bilderna...

[attachment=0]1.jpg[/attachment]
[attachment=1]2.jpg[/attachment]
[attachment=2]3.jpg[/attachment]
[attachment=3]4.jpg[/attachment]
Bilagor
2.jpg
2.jpg (14.68 KiB) Visad 10485 gånger
1.jpg
1.jpg (142.96 KiB) Visad 10485 gånger
3.jpg
3.jpg (7.29 KiB) Visad 10485 gånger
4.jpg
4.jpg (11.15 KiB) Visad 10485 gånger
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Elf98, när det gäller kabeldragning så ser det ju ut som du har snedtak med "kattvind". Det är ju en helt underbar kabelkanal.
Dra bara en slinga längs med hela kattvinden och gör avstickare där du vill ha in något. Sedan låter du kabeln gå ner till undervåningen där det passar. Antingen om det finns någon bra genomföring redan för el eller vvs annars så går du bara ut genom fasaden och ner till våningen under.
Inte kan väl du ha en hel våning utan 1-wire! :)

(I värsta fall får du väl sätta en docstar med USB-adapter och WiFi på bra plats. :D )
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Skenet kan bedra. Det går tyvärr inte att komma ut på kattvinden om man inte själv tar upp någon lucka. Med tanke på hur mycket rör och skit som går där blir det mycket svårt att ta sig fram.

Dag1 på renoveringen kan sammanfattas så här:
Jag ringde vid 9-tiden och undrade när de tänkte dyka upp.
Vi preliminärbokade bara v40, så det blir lite körigt att sätta i gång just nu.
Första tanken var "FAN". Vi som röjt ur badrummet och verkligen börjat planera in allt.
Hantverkaren var mycket resonlig och skulle ringa elfirman och rörmokaren - det är ju de som måste börja.

2 timmar senare kom elkillarna och 3 timmar senare kom rörmokaren. Inte illa med tanke på att de hade glömt/missat att planera in jobbet.

Jag hade trott att rörpularna skulle ta bort VVS och plugga rören. Det var en låg ambitionsnivå visade det sig snabbt. Det första de bar upp var tigersåg och bilmaskin!
Väggar sågades snabbt upp och golvbrunnen togs bort. Rör flyttades och avlopp till toaletten drogs om. Mycket gjort på kort tid.

Här skall bubbelbadkaret stå, vattnet skall självklart komma in så man inte ser det. Tigersåg fram och rören böjdes ut längre ner.
renovering-dag-1_bild1.jpg
Toalettens avlopp skall flyttas ca 15 cm till vänster och pump till golvvärmen monteras, mycket att fixa och äckligt värre. Det har varit bakåtlut på avloppet till toaletten...
renovering-dag-1_bild2.jpg
Ny golvbrunn skall monteras. När de tog bort den gamla råkade de göra ett 20x20 cm stort hål rakt genom golvet. Som tur är är det en ventilationskanal nedanför så misstaget/hålet kommer inte att synas alls.
renovering-dag-1_bild3.jpg

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Det ser ju ut att gå bättre än förväntat!
Inte illa med tanke på dagens start... :)
När de tog bort den gamla råkade de göra ett 20x20 cm stort hål rakt genom golvet. Som tur är är det en ventilationskanal nedanför så misstaget/hålet kommer inte att synas alls.
Låter som du har löst problemet med att dra 1-wire från nedervåningen till badrummet! :)
Passa på och lägg in ett rör från var nu ventilationstrumman är någonstans in till väggen nu när allt ändå är öppnat!
daromer

Inlägg av daromer »

Ja lägg dit 2 när du ändå är på g. Man vet aldrig när man behöver gbit när man sitter på dasset 8)
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Egentligen borde han nog ta ett 4"-rör från rörmokaren, vi kan nog hitta på många saker åt honom! :)
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Det blev inte något rör. OM jag vill ha övervakning får jag sätta något med WLAN bakom luckan till golvvärmespumpen. Ett senare kapitel!

Dag två började som dag 1, dvs ingen dök upp. Ringde en gång på fm och en gång efter lunch, men fick inte tag i dem.

Till saken hör att rörmokaren ska ha semester nästa vecka och i morgon var den enda dagen han skulle ha tid att fixa golvvärmen innan han åker.

Timmarna gick och vid halv-tre tiden hade jag gett upp. En vecka hit eller dit lixom...

Men strax före tre dök de upp.

Hände inte så mycket idag förutom att de städade, tog bort golvmattan, primade golved och gjöt igen runt brunnen.
renovering-dag-2_bild2.jpg

Hålet under brunnen var stort, men jag hjälpte dem på traven med två bitar masonite som spändes fast uppifrån med ståltråd. Fungerade prima! På bilden ser brunnen ut att sitta snett, så ser det inte ut i verkligheten.
renovering-dag-2_bild1.jpg
I morgon bitti (!) skall iaf rörmokaren komma och fixa golvvärmen, det lät även som att de övriga ska komma sen och gjuta in/spackla in slingorna.

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Du/ni har inte hittat några oförutsedda fuktskador?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

näe, allt ser torrt ut. Fast det är inte helt oväntat, badrummet renoverades 2000 och jag tvivlar på att pensionärsparet som bodde i huset innan blötte ner särskilt mycket. Vi har inte badat så värst mycket heller de senaste 4 åren.

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Det låter ju underbart! :)
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Fast du elf98, jag kollade på referensen rörmokaren gav och den var väl inte *så* lovande?

http://thereifixedit.failblog.org/2010/ ... umb-crazy/

:lol:
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

:P

Idag kom det faktiskt hantverkare på fm som utlovat. När de kommer nästa gång har jag inte någon aning om! Elektrikern ville komma i morgon, men då måste taket vara reglat först...

Rörmokarna lyckades pricka ett vattenrör i golvet när de skulle fästa golvvärmeslingorna. Jag satt på bottenvåningen, och hör en av killarna rusa ner för trappan samtidigt som han ropar "Vi måste stänga av vattnet!".
Den andre killen han bli ganska blöt!

Ingen större skada skedd, röret låg grunt och och gick snabbt att blia fram och laga.
renovering-dag-3_bild1.jpg
renovering-dag-3_bild2.jpg
Och sist det lagade röret
renovering-dag-3_bild3.jpg

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar