Övervakning av en pelletsbrännare

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
chrr40

Övervakning av en pelletsbrännare

Inlägg av chrr40 »

Hej!
har en KMP PX21 pellets brännare som jag skulle vilja övervaka. Vad jag vet finns det inget sätt att koppla in sig på själva brännaren, utan att göra våld på den dvs. och det jag vill övervaka är om något går fel så en feldiod lyser.

DVS det är lätt att övervaka att den funkar men inte om den inte funkar. Visst kan jag övervaka att temperaturen i pannan går under en viss grad men då har den varit av i flera timmar och det är för inprecist.

Går det att sätta en övervakning på en ledlampa och få ett larm om den har börjat lysa?

Kmp brännaren har nämligne 3 dioder. 1 grön som blinkar med jämna mellanrum. 1 grön som blinkar vid körning och en röd som lyser vid fel och det är den röda jag skulle vilja övervaka och få ett larm om (mail, sms eller vad som ) om den går igång.

TIPS gärna!! Helt ny på detta.. har just dessutom beställt en webbkamera så bara jag får en indikation på att ledden lyser kan jag gå in och kolla om det stämmer via webben.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Övervakning av en pelletsbrännare

Inlägg av elf98 »

Hej!

Vad du behöver är en Led-Puls detektor som du kopplar till ett IO-kort, förslagsvis D2C. Detta ansluter du sedan till din dator via en USB-adapter.

För att få det att fungera mjukvarumässigt kan du använda OWFS i Linux och MSure i Windows.

Antar att detta väcker fler frågor, så fråga på!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
chrr40

Inlägg av chrr40 »

Hej!
tack så hemskt mycket för ditt svar. Fick ingen notifiering om att du svarat så ursäkta att det tog tid.! Ser definitivt ut som det kan gå. Ett litet bekymer i att designa så led lampan och avkännaren är kontakt med varandra men ev kan detta gå. Nackdelen här är att ledden sitter på brännaren med 2 gröna led ovanför som kan störa med ljus.

Men def värt att kika vidare på ! Tack!! Ser framför mig att jag skulle kunna styra det ljuset med fiberoptik till mottagaren
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av daromer »

Själv hade jag faktiskt öppnat brännaren och kopplat in en optokoplare per lysdiod. Slippa krabba med detektorn :)
Skriv svar