Export till XML

RRDTool är en Linuxmjukvara som kan användas för att lagra data i Round-Robin Databaser för att sedan generera grafer utifrån den lagrade datan.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
Loranga
Tar hemautomation på allvar

Export till XML

Inlägg av Loranga »

Hej,

Jag tänkte prova att exportera min rrd till xml. Först provade jag

Kod: Markera allt

rrdtool dump outside_temp.rrd outside_temp.xml
Det gick bra förutom två saker. Dels så startade exporten från 1970-01-01 vilket gjorde att det tog lite tid att exportera en hel del NaN värden. Går det att ställa in starttiden till något mer lämligt ex 1288029600? Dels så undrar jag vart själva XML filen sparas?

Om jag kikar på funktionen rrdxport verkar det som om den skulle passa bättre men hur skriver jag den, jag hittar ex ingenting var man anger vilken rrd som ska exporteras + vart hamnar den om jag väl får till det?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Export till XML

Inlägg av elf98 »

rrd-tool dump databas.rrd >dump.xml

Det är just en dump av all data, har du satt att data skall sparas i 40år kommer data för 40 år att dumpas...

rrdxport används på samma sätt som graf, men i stället för en graf så skrivs xml-datat ut till det aktuella fönstret. ( lägg till ">fil.xml" efter så sparas datat ner till fil.xml i stället för till fönstret).

http://www.mrtg.org/rrdtool/doc/rrdxport.en.html
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar