Lämplig router för 1-wire...

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
sweFredrik
Wannabe

Inlägg av sweFredrik »

Hej!

Har läst runt lite på forumet, och tycker 1-wire verkar vara något man bara måste ha :)

Jag vill bla kunna kolla pannan med lite olika temp-givare, och den står i ett annat hus. Jag har ingen möjlighet att lägga ner kabel där, så tanken var att köra trådlöst mellan husen så där börjar problemen. Jag har en Linksys WRT54G v2.2 liggande , men den har inte USB ingång. Jag såg någon guide där man kunde löda på lite sladdar och få en 1-wire ingång, men det verkar lite för krångligt. Finns några tipps på andra routrar som funkar att köra 1-wire direkt mot.

Om man nu pluggar in sin USB-1-wire i routern, vart lagrar man då logg-datan? Kan man göra det på sin NAS som är kopplad på "inne routern" eller måste man ha en extra HDD direkt kopplad till "1-wire-routern"? Jag vill alltså inte han en dator igång för detta.

Hoppas någon av er är villig att peka mig i rätt riktning!

/Fredrik
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Lämplig router för 1-wire...

Inlägg av elf98 »

JAg har inte koll på vilka routrar med wlan som stödjer Openwrt just nu, men generellt brukar Asus-routrarna (500G Premium) vara ett bra val.

Data lagras lämpligen på ett USB-minne som du ansluter till routern.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
sweFredrik
Wannabe

Inlägg av sweFredrik »

Tack för svaret, då har jag något att börja med!

Min tänkta start setup ser ut som följer:

1 temp givare för rökgaserna : ?? (hittar bara en sensor för tuffa miljör, men endast upp till +125 deg)
1 temp givare för utomhus temp: ?? (Den för tuffa miljöer känns lite overkill, funkar en vanlig tempsensor?)
1 tempgivare för inomhustemp: https://www.m.nu/temperatursensor-p-44.html
1 tempgivare för framledningstemp: https://www.m.nu/temperatursensor-med-m ... p-269.html
1 tempgivare för returtemp: https://www.m.nu/temperatursensor-med-m ... p-269.html

Behövs I/O kort till detta? eller är skarvar man ihop givarna och gå in mot 1 st USB i routern? Skulle det gå att gå ihop med alla givare och sedan in i I/O kortet, och vidare in i routern? Anledningen som jag ser det att man har 2 USB på routern. 1 för USB minne att logga till, och 1 st för USB-1-Wire-in. Om man senare vill koppla på nedanstående el-mätare, då är det ju redan fullt? Eller kan man koppla på USB-bryggor utan problem?

Mycket frågor, men det blir så i början :)

I förlängningen, när det andra funkar, för att logga elförbrukning:

1 Led-puls detektor: https://www.m.nu/ledpuls-detektor-p-57.html
1 st Räknare med batteribackup https://www.m.nu/raknare-for-anslutning ... ews_id=197
1 st I/O kort: https://www.m.nu/iokort-4-kanaler-med-s ... p-324.html

/Fredrik
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

För att mäta höga temperaturer behöver du https://www.m.nu/interface-till-termoel ... p-126.html och https://www.m.nu/termoelement-spetsgiva ... p-127.html
Den vanliga sensorn fungerar utmärkt för att mäta utetemperaturen
Metallfilmssensorn är ett utmärkt val om man vill mäta temperaturen på ett rör.

Alla sensorer och enheter som finns under kategorin 1wire kopplas in på samma kabel med hjälp av förgreningskontakter. Man skall dock sträva efter att ha en slinga med så korta förgreningar som möjligt. Om man måste förgrena nätet är en https://www.m.nu/hub-6-kanaler-p-77.html ett bra val. I teorin kan man koppla in upp till 100st 1wire-enheter på en kabel som kan vara upp till 300 meter lång. I praktiken brukar det börja krångla tidigare, särskilt om man har ett förgrenat nät med långa grenar.

IO-kort behövs endast om du vill detektera en spänning eller eller skicka ut en signal/spänning (tex styra ett relä eller en lysdiod). IO-kort används inte för att bygga upp nätet.

Om du vill koppla in en 1wire-räknare med LED-pulsdetektor kopplar du helt enkelt in räknaren på samma kabel som temperatursensorerna.

Hoppas det här inlägget har förtydligat iaf lite!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
daromer

Inlägg av daromer »

Jag är en av de som kör extremnät. Dvs 200+ meter och 60+ sensorer i massa konstiga grenar. Och det funkar :shock: :)
sweFredrik
Wannabe

Inlägg av sweFredrik »

ok, tolkar jag det rätt nu: det går alltså att gå ut med en slinga, göra flera förgreningar med "förgreningskontakt RJ12" och hänga ytterligare ex 3 givare i serie på varje gren. Chansen finns att det går, men risken är att man måste komplettera med en hubb och koppla upp ett "stjärnnät" istället?

Jag måste gå trådlöst till "startpunkten" och gissar att jag då måste ha en router med "repeater-funktion" för att kunna få det att fungera, eller? Jag vill kunna komma åt detta även över internet, inte bara då jag är inom rätt nät hemma.

Vad är att föredra av nedanstående tre förslag?

#1: En st Linksys WRT54G v2.2 som kan köra OpenWrt ihopkopplad med en OW-SERVER - 1-Wire to Ethernet Server (problemet som jag ser det blir att spara datan någonstans, vill inte konstant skriva till min NAS som är kopplad till "inne routern", men man kanske kan lagra i WRT54G routern´s minne och dumpa var 15 minut?)

#2: Köpa en Asus 500G Premium router och koppla in 1 wire genom USB. Då också få tillgång till Nexa möjligheter via USB. (samma här, går väl att "backa upp" mätdata ex var 15 minut, skicka till NAS'en?"

#3: Dovado 4GR USB Wireless-N Gigabit Router, några fördelar med denna?`Är den ett bättre alternativ än Asus?

Hoppas någon orkar svara :)
daromer

Inlägg av daromer »

Jag kör med 60+ sensorer och minst 5 olika grenar på runt 200+ meter kabel...

Så det går ja.

Obs mitt är ganska extremt så inte säkert detta fungerar överallt. Men 100 metar och 20+ sensorer med olika grenar ska vara lugnt så länge du har stabil strömkälla och bra kablar.
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Inte säker på att jag förstår #1.. "OW-SERVER - 1-Wire to Ethernet Server" menar du HA7Net?

Till att börja med, har du hårdvaran till något alternativ? Har du en WRT54 är kanske seriellt ett alternativ, löda in en serieport...

Har du krav på att se loggningen live utifrån eller det med några minuter gammal data?
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Tänkt lite.
En standard WRT54 med HA7Net och sen alla sensorer ska fungera.
Exempelvis Thermd kan ställas in att läsa från HA7Net, och WRT54 konfigurerad så att den bara blir en brygga så borde det bara vara att köra.
All data sparas då på den riktiga dator som kör Thermd, och data sparas/hämtas bara när du säger till enligt inställt loggintervall och när webbsidan för loggningen uppdateras.
sweFredrik
Wannabe

Inlägg av sweFredrik »

Har en wrt54 men tyckte det blev lite bökigt att löda in serieporten+ att jag då kommer sakna usb-styra-Nexa möjligheter. Den där ethernet grekisk fanns i stoppen och var inte sammsom HA7net, tänkte att den kunde ersätta en ev hubb då den hade 3 portar för 1wire, men någon hubb verkar ju inte behövas om man har tur med förgreningarna, om jag fattat rätt.

Gissar att det nu står mellan routern i alt 3( finns på m.nu shoppen) och Asus routern. Några tydliga fördelar med den på shoppen ommman bortser från 3G möjligheterna?
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Jag ser inte riktigt vad Dovado 4GR skulle göra för nytta i ditt fall. Det är en router för 3G uppkopplingar (dela samma mobila bredband mellan flera burkar) som även kan använda Tellstick.
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

För att förtydliga lite, en HA7NEt kan du nog koppla till valfri "router" som är bryggkopplad så att den RJ45-anslutna HA7Netburken hamnar på samma subnät som din dator, då blir avläsningen enkel. Har den dessutom USB så är Tellstick anslutningsbar.

Alternativet är väl en egen lösning där du buffrar mätvärden i routern och sen skickar till NAS med jämna mellanrum. Routern blir då en dum mätburk utan historik, NAS blir en samling för mätdata och var grafer genereras vet jag inte riktigt.
Nisse Husberg
Gillar hemautomation

Inlägg av Nisse Husberg »

Behöver ni faktiskt en router ? Ett skilt lokalnät för mätningarna ? Om inte så är det väl lika bra att använda en vanlig switch !
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Trådlös brygga är väl en bättre beskrivning, men när det är en trådlös router i grunden som får ny programvara är det lätt med lite begreppsförvirring.
sweFredrik
Wannabe

Inlägg av sweFredrik »

Då var en Asus 500GPV2 beställd från Dustin,743 kr, inte så illa!

Bara en och annan givare kvar nu då, men nu är man ju på gång! :)
Skriv svar