Mäta effekt i värmepump med flödesgivare och två tempgivare?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Erik-NA
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Mäta effekt i värmepump med flödesgivare och två tempgivare?

Inlägg av Erik-NA »

Har funderat över att komma till skott och installera ett one-wiresystem i huset och har nu kommit till att fundera över hur jag skall kunna mäta den verkliga effekten i min luft/vattenvärmepump.

Har funderat över att köpa en högupplöst flödesgivare med s0-utgång. Denna skall alltså mäta flödet till pumpen. Flödesgivaren avser jag sätta inomhus, vid cirkpumpen som pumpar vatten till utedelen där värmepumpen sitter (IVT Optima 600). Utöver detta har jag tänkt att montera en tempsensor på vardera sidan om pumpen, dvs på in och utgång. Tempsensorerna vill jag sätta så nära värmepumpen som möjligt, dvs i själva utedelen.

Med dessa tre värden kan jag sedan beräkna energimängden och med hjälp av tiden får jag också effekten.

Ett problem skall tydligen vara att kalibrera tempgivarna så att de visar samma temperatur i hela mätområdet. De får tydligen inte diffa så mycket, 0,5 graders diff mellan tempsensorerna skall tydligen ge 10% fel på effekten? Hur löser jag detta?

Någon som är mer erfaren inom detta område än mig?
Home Assistant och z-wave
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Mäta effekt i värmepump med flödesgivare och två tempgiv

Inlägg av daromer »

Kör du med 1.wire så kan du ju bara testköra ett par givare och se. Men 1-wire är överlag ganska lika om du bara ska ha 0.5 graders skillnad. Vill du ha bättre känslighet så ska du kanske titta på andra givare.

Jag mäter effekten dels vad jag har i mina tankar dels också hur mycket jag laddar från pannan och hur mycke jag skickar in i huset. Jag mäter över lite längre tid. dvs 1-5 minuter och på vis blir felen något mindre.
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Det enda ställen där jag har varit intresserad av att ha så hög noggrannhet på mätningarna har det främst varit lokala variationer jag har oroat mig för. Dvs jag har flera mätare ute för att filtrera bort oönskad solvärme, läckage från hus och så vidare och inne har jag också flera mätare som jag tar medelvärden från.

Skall du inte riskera att ha fel som är större än .5 grader behöver du nog inte enbart tänka på själva sensorns noggrannhet utan även på hur den är placerad och vilka störningar den kan få. Skall du exempelvis montera dem ytpåliggande på ett rör bör du nog både använda värmeledande pasta och rejält med isolering kring röret för att inte drabbas av problem när du får drag i rummet etc. Eventuellt kan det också vara aktuellt med två sensorer på var sin sida om röret eller vad som nu kan vara lämpligt. Inte främst för att säkerställa att de är kalibrerade, utan för att säkerställa att temperaturförändringarna på röret mäts konsekvent. Det bildas kanske olika virvel-mönster i rören beroende på strömningshastigheten så att hastigheten röret värms upp på (vid punkten där sensorn sitter) varierar.

Som daromer skriver så är en rätt bra lösning på att kompensera för externa variationer just att använda sig av lite längre medelvärden, även om jag själv vet hur intressant det är att se värdena uppdateras minut för minut. :)

Gällande kalibrering mellan sensorer har jag ett minne av att elf98 skrev ett inlägg där han hade bilder på ett *gäng* (typ 50) sensorer hopbuntade och där han presenterade statistik från dem. Någon annan kan kanske hjälpa till och hitta det aktuella inlägget? Slutsatsen var i allafall att samstämmigheten mellan dem i praktiken är otroligt hög, högre än vad som utlovas från tillverkaren.
Erik-NA
Kontakt:

Inlägg av Erik-NA »

Tack för informationen. Om jag får tag på PT-100 givare med lite kvalité så är det alltså troligt att de visar rätt inom en tiondels grad?

Jag har i dagarna försökt leta rätt på en vattenmätare med pulsutgång, gärna en puls varje liter, eller är det för mycket? Men har inte hittat någon kandidat till det ännu. Är det inte bättre att skaffa prylar som har för hög upplösning är tvärtom?
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Vad är PT-100 givare?
Jag pratar om DS18S20, som temperatur.nu säljer.
Enligt produktinformationssidan (http://www.temperatur.nu/forum/www-m-nu ... t1041.html) så är de specade till +-0.5 men generellt bättre än +-0.2 och som sagt, om jag minns rätt så var differensen mellan sensorerna än mindre i elf98's tester.

Själv har jag en vattenmätare med en puls per liter och när jag har kollat lite mer på det så verkar det finnas rätt gott om mätare som har en puls per deciliter eller halvliter.
Generellt är det ju enklare att hantera för stor noggrannhet än tvärt om, så länge mätaren klarar de aktuella flöden som gäller.
daromer

Inlägg av daromer »

Jag kör mätare som mätare per liter. Eller ja de är för per 10e liter egentligen men de är lätta att modda (uppna upp skyddet och flytta magneten bara)

Ca 500kr st. inkl frakt. Jag köpte från BKAB. (Billigare i sverige får du nog leta efter)
http://bkab.se/
På deras sida uppe till höger så ser du en bild på dem.

Har dock bara monterat in den ena ännu :/
https://luno.mine.nu/temp2/png/varmvatten_24h.png

Så kan det se ut. Den visar antalet liter varmvatten per timme. (Är visst ingen som duschat idag ännu)
https://luno.mine.nu/temp2/png/varmvatten_1w.png

edit: Dowser skrev lite med så jag fyller på. Givetvis finns det ännu nogrannare men oftast får man gå upp i pris för att de ska hålla sig inom vissa span om du vill ha nogrannare än per liter. Säg gärna till om du hittar mätare för mäta under litern för billig peng.
Senast redigerad av daromer den 26 dec 2010, 23:14, redigerad totalt 1 gånger.
Erik-NA
Kontakt:

Inlägg av Erik-NA »

Tackar för länken, det skall jag undersöka. Tackar!

Gällande länkarna till din webbsida så funkar det inte med privata IP-adresser på Internet :)
daromer

Inlägg av daromer »

Givetvis inte _:D

Ändrat igen. Har dubbla routers uppe så har lite routing/dns issues internt som jag inte hunnit fixa upp. Ska bli en redundant lösning är tanken.
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Jag hittar ingen info om vilket flöde de mätarna klarar av, min varmvatten-mätare köpte jag från Tyskland för en rätt billig peng. Den klarar 90-gradigt vatten, 25l/min vilket är perfekt för varmvatten, men jag skulle gärna ha möjlighet till något högre flöde på kallvattnet. (typ 2-3m3/h)
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Kommer inte ihåg om jag lagt upp någon parallellmätning för många sensorer. Generellt är dock DS18X20 mycket exakta med tanke på vad de kostar.

Och om någon sensor skulle slinka igenom som inte är ok byter vi ut den utan krångel.

Det är antagligen inte något problem att hitta en PT-100 som har en högre specad noggrannhet, problemet är att då måste du även ha en mätenhet som är specad för hög noggrannhet. Har dålig koll på vad de kostar.

Det är som Dowser skriver väldigt många fler faktorer som spelar in och som troligtvis påverkar mätresultatet mer än själva sensorns mätonoggrannhet.

Sen är det självklart kul att kunna mäta exakt
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Erik-NA
Kontakt:

Inlägg av Erik-NA »

För den som inte är insatt, vad är en DS18X20?

Om jag vill mäta effekt i min VP, då behövs en flödesmätare och två tempsensorer inkopplat på one-wire. Hur kommer DS18X20 med i bilden?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

DS18S20/DS18B20 är de 1wire-sensorer som används i alla trådbundna temperatursensorer som säljs på www.m.nu.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
daromer

Inlägg av daromer »

Mätaren på BKAB är specad till 90grader och 1.5m3/h Och det räcker i regel mer än väl till ett hushåll. Du ska kanske inte sätta den på matnignen till inkommande om du nu matar vatten till ett par ladugårdar också.

Men mina mätnignar som jag gjort så klarar den lätt 3m3/h med mitt grundtryck på ca 4kg.

Den ger en puls på var 10e liter i standardutförandet men med min modd så är det per liter istället. Om någon köper den så kan jag lägga ut beskrivning på hur man öppnar och ändrar dem.
De är tillverkade av ett större företag i italien ivf. Tyvär ville inte bkab ta in fler varianter men det känns som om dessa räcker till att mäta de mesta hemma och är en av de billigaste i sverige om inte billigast i norden...
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Ah, det går att köra igenom mer än det som är specat i praktiken?
Det låter trevligt. Själv är jag lite allergisk mot dåligt vattentryck efter att ha kämpat mot stora kalkavlagringar tidigare, så jag är nog överdrivet försiktig. :)
1.5m3/h duger utmärkt för allt i hushållet, så länge man inte kör flera storförbrukare samtidigt.

Hur gör man rent praktiskt för att beställa från BKAB, då de inte verkar ha någon webshop. Mail och faktura?
daromer

Inlägg av daromer »

Jag vet faktiskt inte vid vilket tryck de har specat 1.5m3 men jag vet att jag tagit ut mera. Kanske var när jag körde 6kgtryck... :) Jag märkte inte av någon föränring på tryckfall eller dylikt efter jag monterade min. Nu har jag visserligen min värmeanläggning och pump i ett annat hus så jag har förmodligen redan lite tryckfall. fastän jag har 22mm rör in i huset... :D

Maila dem. Jag fick på faktura.
Skriv svar