Frågor innan beställning av pulsdetektor och räknare

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
Loranga
Tar hemautomation på allvar

Frågor innan beställning av pulsdetektor och räknare

Inlägg av Loranga »

Hej,

Nu när jag fått igång loggningen tänkte jag utöka med att beställa en Led-pulsdetektor och en räknare för 1-wire.
Jag har ett redan upptäckt ett hål som går mellan elmätaren och proppskåpet som sitter på inneväggen bakom elmätaren.
Sedan blir det en kabeldragning på ca 2,5 meter till dockstaren som är placerad ovanför en garderob i tvättstugan.
Min fråga är om det är något jag bör tänkta på vid placeringen av 1-wire räknaren? Ska den sitta nära pulsdetektorn i elmätarskåpet eller ska den sitta så nära dockstaren som möjligt?
Hur ser de medföljande kablarna ut? Är det en hane och lösa trådar (som kopplas in i räknaren) på båda kablarna?
Bilagor
hus.gif
hus.gif (36.91 KiB) Visad 2199 gånger
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Re: Frågor innan beställning av pulsdetektor och räknare

Inlägg av CirruZZ »

Räknaren har skruvplintar för både 1-wire och för sensorn. Sensorn kommer med skalade kabel ändar. I princip spelare det ingen roll vart du placerar räknaren. De som jag har satt så har jag bara av enkelhet även placerat räknaren i elskåpet.
Användarvisningsbild
Loranga
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av Loranga »

L1 är kabellängden till räknaren. Om den totala kabellängden är över ca 20m och räknaren inte sitter sist på nätet bör L1 ej överstiga 1.5m.
Menas det längden från dockstaren till räknaren? Isåfall borde ju räknaren sitta nära dockan om jag förstått det rätt?
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

ja det är ju för att man vill ha så korta förgreningar som möjligt på sin slinga.
Skriv svar