Har läst på forumet och blivit intresserad av att få igång ett 1-wirenät framöver. Har precis köpt hus och håller på med tapetsering/målning i ett par av rummen och tänkte då passa på att dra TP-kabel för både nätverk (gigabit) och 1-wire.
Jag tänkte fräsa ett spår i väggen och lägga ett vp-rör att dra TP-kabel i. Men hur gör jag vid väggdosan? Blir ju ett väldigt skarpt veck på sladden där den vänder ut i dosan om jag har fattat det hela rätt. Och det avråder alla från, för det ska påverka signalen negativt.
Spåret ska fräsas i tretexskivan på väggen, och bakom tretexen är det träpanel tätad med lin verkar det som. Har inte tagit bort tretexen någonstans, utan kan bara se lite i nederkant mellan vägg och golv.
Det beror på i vilken höjd du ska fräsa spåren i. Ska du lägga röret längst ner på väggen, under kommande list, eller ?
Minsta böjradie är typ 4ggr kabeldiametern har jag för mig. Om du ska använda CAT6 till 1-wire så tror jag inte att du någonsin kan förstöra signalen med en radie så länge kabeln är hel, men för data är det väl lite kinkigare.
Om du drar flexslang till dosor så kommer det nog att fungera så länge du får igenom en dragfjäder.
Det beror nog lite på var jag lyckas få kabeln ifrån lättast. Antingen blir spåren frästa horisontellt i "väggdosehöjd", eller kommer spåren fräsas lodrätt från taket ner till väggdosan. Hade tänkt använda vanliga hårda vp-rör. Men om slang är bättre tar jag det. Spåren ska fräsas någon millimeter smalare än vp-röret så att det kan pressas på plats. Sen ska jag spackla över röret så det döljs. Därefter "easy cover" som målas i rummets slutgiltiga färg.