Webbaserad fjärrkontroll, Web gui till Eventghost

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
sebnil
Wannabe

Inlägg av sebnil »

Sedan en tid tillbaka använder jag Eventghost för att styra det mesta i min lägenhet. Jag letade tidigare efter en webb baserad fjärrkontroll som man kommer åt från exempelvis mobiltelefonen. När jag inte hittade något vettigt så programmerade jag själv istället. Eftersom det ofta är fler som har liknande tankar som en själv när det gäller hembio och hemautomation tänker jag dela med mig av resultatet. Gissar också på att det är några av er som använder Eventghost på ett eller annat vis.

Några bilder på vad jag menar finns på länken, (engelsk text men svenska bilder):
eventghost-web-gui
Följ länken och tryck på download för att ladda ner all kod.
Kan utökas med bevakning via Eventghost.
Bilagor
eventghost_web_gui_start.png
eventghost_web_gui_lights.png
eventghost_web_gui_lights.png (141.47 KiB) Visad 12132 gånger
eventghost web server (1).JPG
sebnil
Wannabe

Re: Webbaserad fjärrkontroll, Web gui till Eventghost

Inlägg av sebnil »

Jag la till stöd för sliders så att man sätta volym och belysningsnivå direkt med reglage. Inte helt perfekt än men det fungerar hyfsat på min telefon.
http://sebastiannilsson.com/open-source ... -and-light
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av MartinF »

Ser jätteintressant ut, skulle gärna styra värmesystemet med detta på min iPhone.
Men funkar det på Linux, och hur gör jag i så fall för att på lättaste sätt trigga variabler i mitt perl-script?
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
Användarvisningsbild
sebnil
Wannabe

Inlägg av sebnil »

MartinF skrev:Ser jätteintressant ut, skulle gärna styra värmesystemet med detta på min iPhone.
Men funkar det på Linux, och hur gör jag i så fall för att på lättaste sätt trigga variabler i mitt perl-script?
Vad jag vet kan inte eventghost köras på linux men däremot är det inte några problem att skicka kommandon från en linuxmaskin.
Att modifera min kod till att köras på en annan webbserver kräver nog inte speciellt mycket jobb. Det enda den gör att att skicka http-anrop till en viss adress. Det bör gå att läsa av i ett linux-alternativ till Eventghost.

Jag använder ingen perl i detta. Bara html och javascript. Resten sköts av Eventghost. Vad använder du för mjukvara på linux?
Loranga

Inlägg av Loranga »

MartinF skrev:Ser jätteintressant ut
håller med!
MartinF

Inlägg av MartinF »

Tack för svar.
Jag kör OWFS under Linux och vill ogärna sätta upp en särskild Windowsmaskin för fjärrkontrollen. Troligen kan jag, om jag läser på lite, sätta upp ett vanligt webformulär som sparar inställningar till en enkel textfil som jag laddar upp/ned.
Albin polar 35,Laddomat, 3x750l, Danfoss ECL 100 & Sfinxs solfångare. Loggar och styr vedpanna, elpatron, solfångare, motorvärme och mycket annat med 1-wire, zwave, och webswitch via Domoticz.
Användarvisningsbild
sebnil
Wannabe

Inlägg av sebnil »

MartinF skrev:Tack för svar.
Jag kör OWFS under Linux och vill ogärna sätta upp en särskild Windowsmaskin för fjärrkontrollen. Troligen kan jag, om jag läser på lite, sätta upp ett vanligt webformulär som sparar inställningar till en enkel textfil som jag laddar upp/ned.
Låter som ett kul projekt! Posta resultatet om det blir av :)