Borås/Hestra

Denna forumdel är inte längre aktiv, för att diskutera saker relaterat till väder eller temperatur.nu - använd https://www.facebook.com/groups/temperatur.nu
Kategoriregler
Denna forumdel är inte längre aktiv, för att diskutera saker relaterat till väder eller temperatur.nu - använd https://www.facebook.com/groups/temperatur.nu
andreas
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Borås/Hestra

Inlägg av andreas »

Då och då får jag varningar om att temperaturen inte kan uppdateras för Borås/Hestra.
Nu senast i går kväll och ingen uppdatering har skett därefter.

Har kollat;
- Att temperaturen uppdateras i filen som läses
- Var 3:e minut så hämtas temperaturfilen, utan något fel i webserver loggen
- Jämfört med temperatrern för närliggande stationer och det verkar inte vara något som direkt avviker.

Antar att det är något i filter/verifieringen som gör att temperatur inte godkänner temperaturen, men jag kan inte komma på vad.

I http://www.temperatur.nu/forum/todo-kom ... tml#p11574 så visas exempel på hur filtret räknar ut avvikelse. Går den informationen att få ut via hemsidan, eller är det bara lokalt/bakom kulisserna som det går att få ut?
Tänkte att det kunde ge en ledtråd till varför en temperatur inte är godkänd.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Borås/Hestra

Inlägg av elf98 »

Att faktiskt skriva ut varför en temperatur klassas som felaktig har hög prio.

Varför Hestra faller i från kan jag inte på rak arm säga, men det ser ut som att temperaturen är exakt den samma under längre perioder. Med vilken upplösning rapporterar du temperaturen?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
andreas
Kontakt:

Inlägg av andreas »

Jag har tre givare placerade i norr, öster och väster. Givarna är av olika typer; 1-wire, väderstation, värmepumps givare, vilket innebär att upplösningen på givarna är olika.
1-wire och väderstation läses av var 5:e minut och värmepumpen varannan. Var 3:e minut uppdaterar jag filen som läses av temperatur.

För att hantera att solen kommer åt givarna vid olika tider, så rapporterar jag det minsta värdet från givarna, antar att det därav kan bli samma värde under längre tider.
Alternativt, så skulle jag kunna rapportera medelvärdet på givarna eller det mittersta. Men som sagt jag tyckte att det minsta värdet borde vara mest rättvisande.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Vad du kan göra för att "lura" filtret är att lägga på fler decimaler och hela tiden se till att temperaturen ändras med någon hundradels grad. Om temperaturen är exakt den samma under en lång tid är det oftast något som är fel.

Driver temperatur.nu

Bild
andreas
Kontakt:

Inlägg av andreas »

Nu läser jag ut temperaturen och justerar den slumpartat med +/- 0.02 grader. Därefter så verkar det inte ha varit några avbrott.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Då får vi hoppas att inte någon av dina sensorer låser sig så du lurar temperatur.nu med felaktiga temperaturer!

Driver temperatur.nu

Bild
andreas
Kontakt:

Inlägg av andreas »

får jag för stor diff mellan sensorerna så skriver jag nan i textfilen, så jag borde inte lura temperatur.nu
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Så bra!

Är filtren för hårda när man måste ta till metoder för att lura dem?

Åas så har kollen om det varit samma temperatur länge varit mycket effektiv.

Driver temperatur.nu

Bild
Låst