Kan någon ge en liten knuff i rätt riktning när det gäller OWFS installation på en Asus router som kör OpenWrt? Jag har laddat ner paketet till pc´n, men hur får jag in det på routern? ska det TELNET'as över (funkar inte ens att ansluta med telnet som det är nu, kanske någon inställning bara..)
Tacksam för alla svar! Det där med Linux var kanske ingen bra idé ändå
/fredrik
Jag sitter och försöker få ordning på min Asus WL500-W med OpenWRT och snart (hoppas jag) även owfs. Jag kör 10.03.1-rc4 och har installerat owfs via opkg.
Just nu misstänker jag att routern har lite dålig kräm i USB-portarna och förhoppningsvis så fixas det med en aktiv USB-hub. Att det sedan behövs en hub för att designen på USB-1wire "adaptern" är så klumpigt utformad är väl en annan sak.
Försöker med opkg, men problemet är att jag inte vet hur jag skall få över paketet på routern för att kunna köra opkg -install. Nu ligger det ju på min PC, eller måste man lägga över på USB och plugga in i routern och köra från USB eller så?
/Fredrik
Bra, då är jag på rätt spår! Har lite problem att få kontakt med utsidan bara, fattar inte riktigt vad det är som strular.,, någon som vet någon "basic set up guide"? Hittar bara för mer avancerade ändamål:)
Jag kör fast IP-konfiguration, ingen dhcp, och trådat nät eftersom det är enkelt. Ställde in det genom att gå in i Web-interfacet och menyn Network -> General. I boxen "Local Network" ställer du in bra värden, som passar ditt nätverk, för IP-adress, nätmask, gateway och dns.
Jag testade detta, men fick det inte att funka. Däremot när jag rycker sladden och har enablat wlan så funkade det. Har även lyckats ladda ner och installera owfs och några till owf grejjer Får se om det funkar, för jag fick hämta dessa paket från en senare utgåva av openWrt´s packages, men vid installationen från OpenWrt GUI fick jag OK.
Skall se om jag kan lyckla läsa mig till hur man får något värde från usb adaptern nu med 1 st inlpuggad temp givare. Ångrar att jag inte gick på en lättvikts windows server direkt istället, men det kanse löser sig sig.... blir ju ganska mycket billigar med routern!
Jag har kört mkdir /mnt/1wire (antar att jag bara skapar en katalog med detta?)
När jag sedan enligt instruktionerna kör: owfs -u /mnt/1wire (så skall jag väl nu mounta 1 wire prylarna som hänger på USB adaptern till katalog /mnt/1wire?)
Får jag följande:
DEFAULT: ow_ds9490.c:DS9490_sub_open(482) Opened USB DS9490 adapter at 001/003.
DEFAULT: ow_ds9490.c:DS9490_detect_found(368) Set DS9490 001/003 unique id to 8 1 BD 5A 2F 00 00 00 25
fuse: device not found, try 'modprobe fuse' first
Det ser ju ut som att den hittar adaptern, men inte den anslutna tempgivaren, eller?
Först så körde jag allt igenom LuCi, installerade fuse-utils osv. Nu har jag uppdaterat till senaste OpenWrt versionen 10.03.1-rc4/ och från root kört opkginstall owfs, då insatllerar den ju både kmod-fuse och fuse-utils, samt konfigurerar, enligt vad som står på skärmen. Har gjort omstart, och nu så får jag: "Segmentation fault" istället när jag kör owfs -u /mnt/1wire
Installerade också 10.03.1-rc , bcrm-2.4 (linux 2.4) kärna med ofws (2.8p1). Med samma resultat... "fuse: device not found, try 'modprobe fuse' first". Detta är på en ny wl500gp V2.
Provade ocksa med bcrm-47xx kärna (linux 2.6). Då fungerar ofws(2.8p1), temperatur/humidity och counters kann läsas.
Wireless fungerar, tills den slutar. Wifi har fungerat ,i mitt fall, från 6-7 timmar tilll 5 dagar som längst.
UPDATE (2/5/2011): Jag kör nu 10.03.1-rc4 med bcrm-47xx kärna (linux2.6) med ofws 2.8p1. Allt fungerar, inklusive wireless dock jag kör STA (eller "wireless client mode"). wl500gp V2 är koplatt till en wrt54g (med openwrt kamikaze).
Inga problem under flera veckor nu...