Projekt: Övervakning av hemmet.

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
bjornsson
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 403
Blev medlem: 25 aug 2010, 09:06
Ort: Bräcke

Projekt: Övervakning av hemmet.

Inlägg av bjornsson »

Har sedan i somras kört en väderstation och lagt ut den informationen på en hemsida och här på temperatur.nu med en väderstation från Jula.

Men planerar nu på att komplettera det med 1-wire.
Det jag vill försöka åstadkomma är att kunna ha all information på en 7" skärm i köket som man ska kunna ha koll på det mesta både inne och ute.
Som temperatur/luftfuktighet uppe på vinden o krypgrunden och inne i huset i olika delar av huset.

Aktuell elförbrukning på hela huset och utvalda saker som luft/luft pump, varmvattenberedare, se hur mycket de förbrukar just nu och snitt över dygnet/månad/år.

Den infon ska kunna kommas åt via skärmen men även datorn där all info ska synas som tydliga grafer m.m.

Vad för hårdvara behöver jag för att få igång det?

Kommer fylla på eftersom jag kommer på saker jag vill kunna göra =)

Update1:
Prio ett är ju inte att få det presenterat på en skärm utan via en webbsida och man får pula på med en skärm sedan när det är "klart"
Senast redigerad av bjornsson den 04 dec 2010, 20:15, redigerad totalt 2 gång.
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Projekt övervakning.

Inlägg av daromer »

Köp en valfri platta som kan köra en vettig browser på.

Ha någon miniserver i en garderob som du kopplar allt dina enheter mot. 1-wire plugwise? o.s.v.

Sedan knackar du ihop en websida som passar dig somo du presenterar på denne plattan. Så kommer jag köra den dagen allt är klart :)
bjornsson
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 403
Blev medlem: 25 aug 2010, 09:06
Ort: Bräcke

Re: Projekt övervakning.

Inlägg av bjornsson »

Är det någon fördel att köra Linux gentemot windows?
Har nämligen en windows dator som server i en skrubb redan.
Har du någon länk till en vettig platta, har dålig koll på det =)
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Projekt övervakning.

Inlägg av daromer »

Jag föredrar helt klart linux. Är ganska mycke emot windows som server... Men kan du windows så kör du windows. finns ju endel trevliga programvaror i windows för t ex plugwise och 1.wire (msure)

Ang plattor har jag inget tips än då de flesta är skit enligt mig :)

Ipad funkar väl men alldeles för hypad och dyr....

Archos har ju några med men vissa av dem laggar fruktansvärt. Men då den bara ev visar en websida så har man väl inte lika höga förväntningar av prestanda på annat.
bjornsson
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 403
Blev medlem: 25 aug 2010, 09:06
Ort: Bräcke

Re: Projekt övervakning.

Inlägg av bjornsson »

Kan väl få ifång linux, men är väl inte så mycket mer =)
Så får köra windows och se om det fixar det jag är ute efter.

Kollade en snabbis på DealExtreme och fann denna =)
Sjyst design och bra storlek/upplösning, en sådan borde väl fixa att visa lite grafer på en webbsida?
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.47693
minigranis
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 71
Blev medlem: 24 dec 2009, 22:08
Ort: Sollentuna

Re: Projekt: Övervakning av hemmet.

Inlägg av minigranis »

Bara som en tanke: Jag kör en fotoram i hallen som tar bilder via RSS feed som min server genererar.
Kanske kan vara ett alternativ till en "tablet" men då kan du givetvis inte göra annat än att via bilder.
Min ram är en Kodak W1020.
larky
Moderator
Inlägg: 1166
Blev medlem: 01 feb 2008, 12:21
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Projekt: Övervakning av hemmet.

Inlägg av larky »

Börja med fotoramen, om du sen inte kan få allt att rymmas på 800x480px så är det en senare fråga!
Det svåra är nog att rita en bild som ger totalöversikt och använder skärmytan bra...
Och ska du automatgenerera en bild med siffror, grafer och lite sånt hade jag valt linux alla dagar i veckan, imagemagick kan allt...
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Projekt: Övervakning av hemmet.

Inlägg av daromer »

Nackdelen med fotoramen är ju att man inte kan styra nåt. fördelen är ju priset. Är ju helt underbart att bara ha en hängande där man inte ska pilla och visa status.
bjornsson
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 403
Blev medlem: 25 aug 2010, 09:06
Ort: Bräcke

Re: Projekt: Övervakning av hemmet.

Inlägg av bjornsson »

Skulle en Netgear WNR3500L funka, kör DD-WRT på den.
Processor
Typ MIPS 480 MHz
Minne
RAM 64 MB
Flash-minne 8 MB

Läste om det i en annan tråd att de hade kört på en router med annan mjukvara.
Och så lägger man till ett USB minne på några Gb.

En fotoram verkar ju klart intressant, just för priset och lätt att placera ut =)
minigranis
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 71
Blev medlem: 24 dec 2009, 22:08
Ort: Sollentuna

Re: Projekt: Övervakning av hemmet.

Inlägg av minigranis »

larky skrev:Börja med fotoramen, om du sen inte kan få allt att rymmas på 800x480px så är det en senare fråga!
Det svåra är nog att rita en bild som ger totalöversikt och använder skärmytan bra...
Och ska du automatgenerera en bild med siffror, grafer och lite sånt hade jag valt linux alla dagar i veckan, imagemagick kan allt...
Imagemagick finns även till Windows och gör "allt" åt mig.
Ett exempel på den "översikts bild" jag kör med finns här:
http://themax.se/rss-kodak/pics/WRKlart_800x480.jpg

Där visar jag förutom kommande väderlek, temp inne & ute, värmepumps temp samt elförbrukning (konsumption samt värme)
För mig räcker detta för att se om nått är vajsing och då plocka fram en PC och gräva vidare.
Sen att fotoramen växlar mellan denna sida, slumpade bilder och aktuella nyheter gör det hela bara trevligare.

Har faktiskt köpt en likadan fotoram till morsan som jag kommer att byta bilder på "remote" det står alltså i hennes vardagsrum 20+ mil bort och suger ner min RSS feed och vips får hon nya bilder varje morgon = helsmutt.
Bilagor
WRKlart_800x480.jpg
Användarvisningsbild
KungenAvPeking
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 200
Blev medlem: 06 sep 2010, 21:03
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Projekt: Övervakning av hemmet.

Inlägg av KungenAvPeking »

Vad hårdvara du behöver var en fråga i första inlägget...
Min syn på det:

En tunn klient som server (ex. HP T5500 eller bättre) med en laptop HD (behöver inte vara så stor)
en enklare version av WinXP (nlite och skala bort onödigheterna i WXP) MSure för 1-wire.
Givetvis diverse sensorer och en USB adapter till 1-wire.
(Sen om du redan har en Win server i garderoben kan du ju köra på den... :) )

Ska du styra lampor och dylikt, in med ex. SwitchKing pro och en Tellstick.

Platta för presentation av data, varför inte en Kendo M7 (http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=5985637) för 1499:-?
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
bjornsson
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 403
Blev medlem: 25 aug 2010, 09:06
Ort: Bräcke

Re: Projekt: Övervakning av hemmet.

Inlägg av bjornsson »

Kommer köra windows och Msure som det verkar och få igång det på mitt interna nätverk först.
Ska till och beställa en USB och en 1-wire tempsensor eller kanske två.

Får börja med det och sedan låta det växa till att övervaka alla delar av huset, både temp och luftfuktighet.

Har en fundering, visst borde det gå att koppla fläkten som jag nu måste starta själv till att automatiskt gå igång om det blir för fuktigt i badrummet.
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Projekt: Övervakning av hemmet.

Inlägg av PerM »

bjornsson skrev: Har en fundering, visst borde det gå att koppla fläkten som jag nu måste starta själv till att automatiskt gå igång om det blir för fuktigt i badrummet.
Visst går det att göra det, bara du kan få in en sensor och brytare så.
bjornsson
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 403
Blev medlem: 25 aug 2010, 09:06
Ort: Bräcke

Projekt: Övervakning av hemmet.

Inlägg av bjornsson »

Ok, låter bra.
Men får ta det i ett senare skede :)
bjornsson
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 403
Blev medlem: 25 aug 2010, 09:06
Ort: Bräcke

Re: Projekt: Övervakning av hemmet.

Inlägg av bjornsson »

Har suttit och skissat lite på mitt framtida 1-wire nät.

Och undrar om detta är möjligt att sedan plocka ur infon om UV, Solstrålning och blixträknaren till programmet EasyWeather för att lägga upp det på min väderhemsida och infon om temperaturer, elförbrukningen och luftfuktighet till Msuer till mitt lokala nätverk, eller kommer jag måste köra de på två olika USBer och skippa 6-kanalshubben och köra en "power injector" på RJ45 nätet istället.

En annan fundering, kan man köra flera förgreningar, så det blir som typ ett släktträd?, se bild.
Bilagor
1-wire.jpg
Namnlöst-1.jpg
Namnlöst-1.jpg (40.09 KiB) Visad 14527 gånger
Skriv svar