Problem med Clas Ohlson Lacrosse väderstation

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Pyrro

Problem med Clas Ohlson Lacrosse väderstation

Inlägg av Pyrro »

Hej, har en väderstation från Clasohlson väderstation lacrosse 2307 kopplad till dator. Vindsensorn visar OFL väldigt ofta. Nån som har stött på samma problem och kanske har en lösning? Jag har läst nånstans att man kan byta ut kabeln, men då måste man ju löda och tappar garantin. Funkar det så är det ju superbra. Jag har öppet köp på den men har dragit alla kablar runt huset och upp på taket så jag är inte speciellt sugen på att gå tillbaka och byta den.
Med vänliga hälsningar Per
Jorkka
Wannabe

Inlägg av Jorkka »

Hej! Min väderstationen har fungerat väldigt väl, men några dag sen vindsensorn visade OFL också. Jag tog lös kabeln och kopplade den fast igen och sen den har fungerat fint. Jag trodde att kabeln var skadad, men kanske det är inte.
safecast
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Hej,

Byt inte ut kabeln. Ågärden är väldigt gammal och designen i sensorn har ändrats sen dess. Problemet brukar uppstå vid för långa kabel längder eller glapp, dålig kontakt. Om du vill pula själv kan du prova nypa om modularkontaken, spreja lite kontaktsprej på stiften och se till att det inte oxiderat pga fukt eller liknande. Om det inte hjälper skulle jag gå till claes ohlson och för vindgivaren och tempgivare utbytt. Eller hur dom nu hanterar sina garantiärenden.

Mvh
Rickard
joakimr
Hjälper till att bygga ut temperatur.nu!
Kontakt:

Inlägg av joakimr »

Jag köpte min från samma ställe, men det är en 2305.

Vindmätarnen har strulat mycket och regnmätaren med. Men just nu fungerar allt! :D

Kablarna har jag kollat, men inte funnit något fel. Problemet med vattenmätaren var att vippan gick för trögt. Den får smörjas med 5-56 eller liknande då och då.

Problemet med vindmätaren har troligen varit densamma. Den började låta häromdagen, irriternade när man sover strax under den..., så jag plockade ner och gav den en dos 5-56. Efter det har den fungerat!
Skriv svar