Om NEXA och andra stickproppsmottagare.

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
BjörnH
Tar hemautomation på allvar
Ort: Sandsjön, Svenljunga. (Flyttat från Göteborg, Guldheden)
Kontakt:

Om NEXA och andra stickproppsmottagare.

Inlägg av BjörnH »

Eftersom t.ex NEXA PB-3 och liknande inte tål mer än max 700W radiatorelement så behövs någon extra lösning. T.ex. att brytaren styr en extra manick som slår till/från elementet så undrar jag om någon har ett bra tips.

Oftast står det (Max belastning 2300W/uttag) men det gäller inte alla förbrukare så det gäller att vara uppmärksam. Så för min del behöver jag ett dubbeluttag där NEXA och en extra reläfunktion finns.
Min egen Väderservice hos Vishet.se
Mitt program för att styra Tellstick: Switch
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Om NEXA och andra stickproppsmottagare.

Inlägg av daromer »

Vart står det att de inte tål mer än 700watt?

Jag kör flertalet sådanna med resistiva laster på 10A...

Och plugwise som är precis likadant uppbygda med ett litet relä inuti som är specat till 10A så ser jag inte riktigt problemet.
Användarvisningsbild
BjörnH
Kontakt:

Inlägg av BjörnH »

Om du går till följande:
http://www.nexa.se/Mottagare-Plugin-2.htm, gå sedan till läs mer om "PB-3 " eller andra. Klicka sedan på produktblad.

Förklara gärna mera om vad det innebär med "med resistiva laster på 10A." För mig betyder det typ seriemotstånd.
PDF-filen skriver t.ex:
Motorer
Ja, max 75 W.

Elradiatorer
Ja, PB-3 Klarar av exempelvis värmeelement, max 700 W. / Stickpropsansluten.
daromer

Inlägg av daromer »

Kommer inte åt deras pdfer. Min dator gillar inte pdfer just nu. Aja men ivf fall som helst så är det ju löljigt de de skriver.

En elradiator är en resistiv last. Och i regel ska de alla klara detta utan problem. Hur de kan säga att den bara klarar ett värmeelement på 700watt medans den är typad till 10A vet ja inte. Sedan att den inte klarar motorer lika bra är helt ok då deras startströmmar kan vara astronomiska. Men ivf som helst så alla jag har öppnat har haft reläer som klarar med minst 10A. i många fall ligger de typade till 13A.

Men visst de vill ju vara på den säkra sidan och skriver givetvis ner så ingen kan skylla på deras grejer.

Kom åt pdfen på annan dator och det är ju hemskt hur de kan skriva max 2300watt per mottagare när man får ha element på max 700watt. Det är helt absurt. Det borde stå 2300watt på element med. Och på lysrör så kanske 1000-1200watt (tagit ur huvudet)

Nu är jag ingen elektriker eller dylikt men är ju absurt detta. Menar 2300watt glödlampor drar ju precis lika mycke ström som en radiator på 2300 watt. Och på exakt samma sätt med.... :D
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

Jag styr ett element med såna där mottagare. Det är på 2000W nånting. Funkar fint. Riskerar jag att bränna ner huset eller nåt?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Näe, du riskerar att bränna fast reläet i ett läge så det inte kan växla mer.

Ingen som har öppnat en mottagare och kollat vad det sitter för relä i dem?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Det är mer än bara reläet som ska klara 10A, nämligen lödningarna + ledningsbanorna på kretskortet. Så specar de dem för 700W så finns det säkerlligen en anledning till det.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Iofs, men att inte dra ledare och göra lödningar som klarar strömmarna reläet kan hantera är dumsnålt, det lär inte kosta något extra i produktion.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Niklas
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Niklas »

Jag har öppnat en. Ska kolla om jag hittar den. Tappade bort skruvarna så jag la undan den. ;)

I pappret som kommer med så står det bara PBR-2300 max. 2300 watt resistiv last. PBR-3500 max. 3500 watt resistiv last.
daromer

Inlägg av daromer »

Jag har öppnat ett flertalet sådanna. Tror närmare 5 olika sorter?

Och ja lednignsbanorna är i minsta laget. Men jag har inte sett en enda som har under 10A specade relän. (Förutom minivarianterna med triacar och dylikt i)

Förmodligen va de menar är 2300watt är max vid väldigt korta intevall. Och då kan 700watt vara mer normalt. Men som sagt jag har inte haft några problem än och har haft sådanna som gått on/off flera ggr om dagen i över året nu med effekt på runt 10A.

edit: den jag sitter framför mig nu är en sådan billig. Den har inga ledningsbanor alls utan stora lödöar bara. Och den klarar lätt 10A över dem. Och reläet är specat till 10A på 277VAc

edit2: vid närmare koll på nummer 2 finns där faktiskt en ledningsbana som ska fungera som säkring dessutom. den kommer brinna av om man överbelastar. ca 3mm lång och ganska smal

edit3: Kollade en till nu och den hade 10A vid drift och 7A bryteffekt på reläet. Så det verkar skilja en hel del. Tyvär var ingen av dessa tre nexa brytare.
Användarvisningsbild
BjörnH
Kontakt:

Inlägg av BjörnH »

Tja, då är det inte bara jag som är konfunderad, bra att veta. Kanske min ena mottagare (har sex) lagt av av andra anledningar? Lampan på mottagaren blinkar så snällt när jag ger den ström men det går inte att få den att reagerapå varken nollställning eller programmering. Provat med båda fjärrkontrollerna plus Tellstick. Blir väl att returnera den. Två av tre köpta på Kjell & Co fick jag bytt och de nya har funkat klanderfritt på samma belastningskällor. Däremot är inte deras lika känsliga för sändarsignalerna, där vinner NEXA.
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

X10-prylarna jag kör med har i många fall (framför allt de äldre) löst det genom att helt enkelt ha två typer av moduler. Dels dimbara som inte klarar allt för stora resistiva laster och dels rena fysiska reläer som klarar det mesta, men i gengäld ger i från sig ett rätt hyfsat "klick" varje gång relät slår till.
(Såhär i jultid så har jag såna på all julbelysning och de flesta lyssnar på samma signal, så det rasslar till rätt rejält i huset när de slår på och av. :) )
Hoffan

Inlägg av Hoffan »

HAr lite X-10 grejer liggandes om någon skulle va sugen på å köpa..
Finns lite blandat med olika moduler å fjärrar...

Bara skicka ett PM i så fall
Användarvisningsbild
BjörnH
Kontakt:

Inlägg av BjörnH »

Haqr du någon bra länk som på ett enkelt sätt beskriver det hela? Var inne på Home Automation - X10Wiki
http://kbase.x10.com/wiki/Home_Automation bland annat och med min dåliga engelska är det jobbigt att få en klar bild av användbarheten etc...

Förmodar att den inte kan styras med Tellstick, rätt?
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Något som beskriver X10-prylarna menar du?

Enklast är kanske att kolla på någon som säljer diverse prylar, typ www.intellihome.be
(Undvik www.x10.com Det är en äkta sida med rätt många produkter, men känns som den är kapad av någon porr-annons mask...)

Men även om jag har rätt mycket installerat hemma så rekommenderar jag inte någon att börja bygga in sig i det i dagsläget.
X10 är ett protokoll för att kommunicera över elnätet för att styra strömbrytare etc. De kommunicerar enbart inom en fas (utan bryggor etc.) och är rätt störningskänsliga. Det finns bara stöd för totalt 256 enheter inom ett elnät och ingen som helst säkerhet etc. Jag tror att jag har fått lägga ner 6-7kkr enbart på bryggor, filter, repeaters etc. som enbart har som funktion att minimera några av bristerna och inte själv utför något "användbart" ur slutanvändar-synpunkt.
Kort sagt så märks det att protokollet är designat 1975...

Den enda fördelen som den har jämfört med andra är att det finns rätt många olika typer av enheter, i och med att produktutvecklingen har pågått i 35 år.
Men de moderna alternativen håller kvickt på att knappa in rätt snabbt.

Så om du istället satsar på plugwise, nexa eller liknande modern lösning så kommer du vara betydligt gladare i längden.
Skriv svar