åt sina burkar hemma, från jobbet längre?
Det började med lite pill o pyssel med datorer hemma under jul-ledigheten, inget konstigt
med det, bland annat uppdatering av Windows på min server, lägga in sambons nya mobil
i det interna nätet (lite snabbare att köra via 100MBit linan och Wifi, än 1MBit på mobilt)
Satt och strulade med den där mobilen i timmar (samtidigt som jag skulle fixa en dator
åt grabben, installera windows... Så i väntan på datorn, satt jag med mobilen).
Det ville sig bara inte!
Jag testade med DHCP-tilldelat IP, men poolen var full.
Utökar poolen med lite fler IPn, funkade inte!?
Lägger in statiskt tilldelad IP i DHCP-servern, funkar inte!?
Lägger in fast IP i telefonen, funkar, men det innebär ju att det troligen blir problem om
man försöker koppla upp sig på annat nät (kompisen kanske kör med annan serie av IP)
Okej, tillbaka till statiska IPt från DHCP, det funkade ju på min egen mobil. När jag ändå
är inne i web-guin på routern passar jag på att starta om den, funkar fortfarande inte.
La ner för den kvällen (klockan var 4 på morgonen natten till julafton).
Nästa dag, samma problem, får inget IP till mobilen...
Ägnar en timme eller tre på att gå igenom VARENDA liten inställning jag kan hitta i routern,
det är MÅNGA, med tanke på att det är en Smoothwall, med många funktioner!
Startar om den via web-gui'n flera gånger, fortfarande ingen lycka!
Sitter till slut och bara... SUCKAR! Kollar status sidan för de olika services som är igång och
blir förvånad... DHCP servern har rullat i 72 dygn!!!? WTF??? Jag har ju startat om den typ
4 gånger det senaste dygnet! Visar sig att omstart via web-gui'n inte har funkat, utan jag
har bara fått upp "Rebooting" på skärmen, sen väntar jag en stund och loggar in igen, bara
att den inte startat om egentligen. Jaja, jag gör det den svåra vägen då...
Reser mig från soffan, går de 7 stegen till klädkammaren där burken står och trycker på
knappen, två gånger. En liten stund senare piper burken "pip PIP PIP" vilket betyder
att den är igång igen... Det funkar, mobilen får IP som den ska, kollar från min mobil att
jag kommer åt SwitchKing på servern, stänger av belysningen den vägen och går och lägger
mig!
Som jag skrev: "Det började med..."
Allt är frid och fröjd, sambon leker med sin mobil, jag fixar och donar med diverse datorer
och jul-ledigheten går till sitt slut.
Jobbet måndag morgon... Denna veckan har jag absolut NADA att göra på jobbet, det enda
jag egentligen behöver göra, är att sitta i receptionen och "vara där" ifall någon kommer och
vill träna (jobbar på en karateklubb), lite småpyssel med att städa och fixa lite småreparationer,
mest för att få tiden att gå finns det också.
Så, jag passar på att starta upp mitt favorit fjärrstyrningsprog - VNC, för att koppla upp mig
mot datorn hemma och kolla lite på inställningar på 1-wire nätet, kanske fixa lite nya fina grafer,
i stället för mina tråkiga som jag har nu. Men kommer inte in!
Testar ett par gånger, samma... Testar med SwitchKing från mobilen, kommer inte in...
Kollar om graferna sparas ut på DropBoxen, jodå, så internet hemma är igång, servern jobbar.
Jaja, sitter och har tråkigt den dagen, tänker att det är bara att starta om modemet och kolla
så det släpper fram portarna som det ska, när jag kommer hem.
Jodå, modemet startas om, kollar, allt ser ut att stämma... Kollar routern, har ju pillat en del med
den för att få igång sambons mobil... Nä, allt verkar stämma...
Hinner inte felsöka mer måndag, hade lite annat att göra...
Tisdag, testar för skojs skull logga in från jobbet, nä, nu funkar inte ens graferna i DropBoxen...?
Kom på att det var för att jag startat om servern och för att DropBoxen ska funka måste jag logga
in på servern först...
Så, sätter mig och fixar nu i kväll, loggar in, tar bort lösen så servern kan skicka grafer o dyl. direkt
efter omstart. Sen var det fortfarande det här med att komma in från utsidan som spökade...
Allt funkar här hemma, internt. Men så snart jag försöker utifrån... NÄ!
Efter ytterligare två timmar med mindre försök, TV-tittande för att skingra tankarna lite, så kollar
jag av en slump i routerns web-gui... Fel IP mot modemet, i stället för 65, har den fått 66 i slutet.
Fattar inget, routerns mac ska ju vara reserverad i modemet.
Jodå, routerns mac VAR reserverad i modemet, bara det att det var INTERNA mac adressen, den på
LAN sidan, inte WAN sidan...

tills nu, innan det helt plötsligen blir nytt IP... Det har varit andra saker som strulat, som har gjort att
vi startat om både modem och router flera gånger under perioden, men alltid fått 65 IP't, varje gång!
Nu kan jag ÄNTLIGEN släppa detta bekymmer, efter att ha skrivit av mig lite på er andra.

SOV GOTT! det ska jag göra!