Reläkort strömförsörjning

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Kim
Wannabe

Reläkort strömförsörjning

Inlägg av Kim »

Hej!

Jag har inhandlat ett 8-kanals reläkort här på m.nu, en mycket bra produkt för övrigt, och undrar om någon vet vad strömförsörjningen till kortet kan användas till?

Det finns möjlighet att mata kortet med 5 volt och med mer än 5 volt exv. 9 volt eller 12 volt då det sitter en spänningsregulator på kortet också. Kan strömförsörjningen användas till spänningsinjektion i 1-wirenätet eller är den bara till för avlastning för 1-wirenätet?

Klart är att slår jag på alla relä samtidigt så sjunker ljusstyrkan markant på min i nätet kopplade LCD-displays bakgrundsbelysning om jag inte använder extra strömförsörjning på reläkortet.

Jag kommer i min applikation ha 12 volt i anslutning till kortets relän och då kanske jag också skall låta detta driva kortet och på så sätt avlasta strömförsörjningen i 1-wire nätet, antar att det inte kan skada. Någon som har några tankar angående detta?

EDIT: Glöm mina frågor jag hittade svar i dokumentationen för kortet som jag tydligen inte läst tillräckligt bra. :oops:
Senast redigerad av Kim den 24 feb 2011, 09:19, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Reläkort strömförsörjning

Inlägg av elf98 »

Från manualen:
The 8 Channel I/O should be powered locally using the 2.1mm center positive input. Alternatively, it can
get its power from the RJ45 jack. When locally powered, the 8 Channel I/O will supply power to other
nearby devices. If this operation is not desired then JP1 should be removed.
Kortet skall matas lokalt, reläerna drar så mycket ström att det kan sänka hela nätet. JP1 bör endast byglas om du skall spänningsmata enheter i närheten från IO-kortet. Och då bör du se till att att spänningsmatningen begränsas till de närliggande enheterna.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar