Automatiskt mail efter vårens ankomst

RRDTool är en Linuxmjukvara som kan användas för att lagra data i Round-Robin Databaser för att sedan generera grafer utifrån den lagrade datan.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
Troy McClure
Tar hemautomation på allvar

Automatiskt mail efter vårens ankomst

Inlägg av Troy McClure »

Hej!

Jag är lite sugen på att det automatiskt ska genereras ett mailutskick då kriterierna för vårens ankomst uppfyllts.
Kriterierna är:
1. Det ska vara efter den 15:e feb.
2. Dygnsmedeltemperaturen ska vara över fryspunkten sju dygn i sträck.
Sedan bakdateras vårens ankomst till den första av dessa sju dagar.

Vad säger ni? Är det shell/Perl och RRD som gäller. Eller bör man titta på PHP och MySQL? Har nämligen tillgång till temperaturdata i båda formerna.
FredrikS

Re: Automatiskt mail efter vårens ankomst

Inlägg av FredrikS »

Jag skulle nog göra nåt i ex perl och använda mig av datat i MySQL. Känns ganska rätt på att göra ett skript som körs varje
dygn med en liten räknare i som kollar antal dagar mm.
Mäter lite saker i huset i Jägarvallen, Linköping, kan beskådas på http://j23.mine.nu
Användarvisningsbild
Troy McClure

Inlägg av Troy McClure »

FredrikS skrev:Jag skulle nog göra nåt i ex perl och använda mig av datat i MySQL. Känns ganska rätt på att göra ett skript som körs varje
dygn med en liten räknare i som kollar antal dagar mm.
Du har nog rätt. Tills vidare har jag gjort ett riktigt fulhack jag knappt vågar berätta om här. :oops:

Plockat ut veckomedeltemperaturen och helt enkelt bestämt att < 0 = vinter, > 10 = sommar och däremellan vår eller höst beroende på aktuell årshalva. 8)

Skulle vara kul att se hur detta sätt att definiera årstiderna korrelerar med det meteorologiskt korrekta. Säkert över 95%. Problemet är ju att med min fulprincip kan årstiderna få återfall. Det kan bli vinter igen trots att det varit vårvarmt en tid. Men det kanske egentligen känns mer intuitivt, jämfört med det korrekta sättet. :?:

Ska se hur nöjd jag blir med utfallet och om jag orkar klura vidare.
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av daromer »

jag hade gjort frågan i sql. och sedan ställt den med ett enkelt bashscript. tror du kan få ut en if else case sats i sql som kollar upp det utan några som helst större problem.
Skriv svar