wget och get-kommandon ? nybörjarhjälp

Hur gör man för att ... ? Hur fungerar ... ? Steg för steg-guider och förklarande artiklar finns i detta forum.
Många guider finner också på vår blogg: https://blog.m.nu/
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
MantaMania
Wannabe

wget och get-kommandon ? nybörjarhjälp

Inlägg av MantaMania »

Hej !

Håller på med ett litet web-baserat styr, mät- och övervakningsprojekt ....kolla här:
http://www.temperatur.nu/forum/hemautom ... t1921.html

Websidan (GUI) är rejält torftig och går inte att ändra.
Det skulle vara läckert att skapa en egen grafisk bild/hemsida där man kan lägga in dynamiska värden/adresser för att kunna läsa/skriva till "kortet"
I manualen står det bla. att med hjälp av wget (p-vara ?) och get-kommandon skulle det vara möjligt :?

Men hur.....Hjälp mig, alla råd och tips är välkommna !

/Staffan
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Re: wget och get-kommandon ? nybörjarhjälp

Inlägg av CirruZZ »

Nu har jag ju ingen koll på hur ditt "kort"s web-GUI ser ut eller funkar. Men wget är ett kommando i BASH, dvs som en webbrowser i kommando format. Genom att ange URL som parameter till wget så får du till baka svaret från webserver, en HTML sida. När det gäller get så är det vad du ser i en URL efter ?, används för att "skicka" med dynamisk information till webserver (i ditt fall "kortet"), eller styra vad du vill ha ut från webserver, i ditt fall med kortet så så kan du med största sannolikhet styra funktioner på kortet genom att ange olika parametrar efter ?. Här på forumet tex så anges vilken tråd du vill se på det sättet.

Hoppas du blev lite klokare... :roll:
MantaMania
Wannabe

Inlägg av MantaMania »

Tjena Cirruzz !

Klokare...nja, men det beror nog mest på min gamla trötta hjärna :?

Det vore fint om du kunde länka till nån bra sida, gärna på svenska där jag kan läsa på.

/S
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Skriv svar