Råd om server och OS (Win)

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Råd om server och OS (Win)

Inlägg av CirruZZ »

Jag ska hjälpa en kompis med en enkel server. Det gäller hans företag, dom har två orter där dom har kontor. Problemet har upp kommit att dom kör bokföring på varje kontor var för sig men ska nu slå ihop det. Tanken är att lägga det på en server som står på ena stället och ha VPN i mellan. Kraven är inte så stora så att slå på och köpa en ren server känns i överkant, dock ska det inte vara en budgetlösning heller.
  • Klara att köra Visma Administration 1000 (server)
  • Fungera som filserver.
Mail ligger externt, web ligger externt så sådana bitar är inte aktuella att ta med.

Så frågorna, vilken hårdvara? köra på en vanlig workstation? Vilken version av Win? Server? Win7?

Glad för tips! :D
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Råd om server och OS (Win)

Inlägg av daromer »

Vilken budget snackar vi om?

Jag hade köpt 2 VPN burkar. Slippa krabba med en windowsmaskin. Alternativt nån vettig linuxserver med IPMI gränssnitt.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Budget...ingen specificerad, men säg 20k ungefär.

Ang VPN, själv kör jag en Alix 2D3 med pfSense hemma, funkar kanon så tanken är att sätta en var sin sån i varje ända för att lösa VPN.

Dom kör Win uteslutande för övrigt så jag vill inte strula till det för mycket, det skall vara enkelt.
daromer

Inlägg av daromer »

Trodde de bara var VPN burkar vi snacka om först :)

Det finns vettiga burkar i towerformat också.
Exempel:
http://mullet.se/product.html?product_id=332241
Windows server 2003 borde vara relativt billigt idag. 2008 kostar en bit mer. Windows 7 hade jag nog skippat helt.

Det är ett förslag ivf. Det beror ju sedan på vilken typ av programvara som faktiskt ska snurra på maskinen.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Jo VPN för att koppla ihop kontoren. Det är inga stora kontor, ca 5 användare (datorer) på varje kontor.

Det blir ingen stor belastning på servern, endast Visma Administration i första hand, som 2 stycken skall jobba mot. Servern skall vara igång hela tiden så att den blir tillgänglig.

Som det är nu så har alla sina filer var för sig lokalt...o'bra med andra ord.. :wink: Så jag vill att dom skall kunna börja spara filer på servern för att kunna ta backuper mm på ett smidigt sätt.

Så servern kommer inte att bli så värst belastad, men den skall klara Visma Adm. och filer.
daromer

Inlägg av daromer »

En sådan här då verkar ju kunna räcka:
http://mullet.se/product.html?product_id=332240

Då har du dels 2 st diskar för system sedan 6 st i raid5. t ex 5 st raid5 + spare eller hur ni nu vill ha det. Då får ni tillräkligt med lagring för backupper och filer samt en maskin som kan ta hand om visma.
Och med tanke på antalet användare så hade antingen mjukvaruraid funkat alternativt ett billigare hw-raid kort.

Vill ni ha en snabbare finns det dualcore också.

UPS kan ju vara en investering också. Inte nödvändigt med tanke på storleken kanske men ändå.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Tackar för tipps, ska ta mig en närmare titt. :wink:
daromer

Inlägg av daromer »

Finns garanterat fler säljare/servrar. Detta är dock ett ställe som jag har bra erfarenhet av för mindre företag :D
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Alltid bra med referenser, sen att dom ligger i Malmö gör ju inte saken sämre :wink:
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Ett förtydligande, Raid är inte någon backuplösning, Raid är en lösning för att minska risken att lokala filer försvinner. Backuper skall tas till annat media/annan dator, och helst offsite.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Absolut, det är jag fullt medveten om. :wink:
daromer

Inlägg av daromer »

Backup kan man göra på sjukt många sätt. Det räcker att man sprider datan på mer än 1 disk på samma maskin så har man en backuplösning. Om än inte så säker kanske :)

Backup i detta fallet tolkade jag som att det var för klientdatorerna i första hand. Sedan kan du göra en fuling att ha en extern låda till vid sidan om och köra backup av denna maskinen på :)
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Fast vad händer vid en stöld, eller om arrayen crashar, eller om det börjar brinna?

Bättre att köra offsite! Lär iofs vara ett minimalt problem i och med att de har två kontor som skall kopplas ihop. Enkelt att spegla mellan kontoren.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

När jag menade backup tidigare så tänkte jag att det blir enklare att sköta backuper överhuvudtaget när informationen ligger centralt, istället för på varje enskilds dator. Sen exakt hur jag skall lösa backupen är inte klart, men att få till någon offsite lösning är nog tanken. Finns ju lite olika online tjänster som faktiskt är prisvärda. Men att spegal till andra kontoret hade jag faktiskt inte tänkt på...smart! :wink: Det kräver ju dock en burk där med, får fundera.
daromer

Inlägg av daromer »

Elf, läste du vad jag skrev?

"Om än inte så säker"

Givetvis är en offsite backup alltid det säkraste. Helst på 20 olika platser... Men som sagt man får börja någonstans. Och att ha backup på en offsite kräver i detta fallet ytterligare en maskin ståendes. Finns resurserna så är det ju att rekomendera. Men till en början så är lokal backup bra mycke bättre än ingen backup.
Skriv svar