Någon som testat Guruplug?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Futei
Gillar hemautomation
Inlägg: 34
Blev medlem: 22 feb 2011, 16:10
Ort: Piteå

Någon som testat Guruplug?

Inlägg av Futei »

Sitter här med fingret på beställa knappen men läste att dom tidiga versionen hade väldiga värme problem. tänkte om det är någon som testat och kan verifiera att dom inte blir stekheta?

tänkte nu då dollarn är låg är det ett gyllene tillfälle att handla .

Guruplug
gertlind
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 53
Blev medlem: 22 mar 2011, 15:01
Ort: Stockholm

Re: Någon som testat Guruplug?

Inlägg av gertlind »

Jag kör Guruplug sen ett par månader tillbaks.

Fungerar fint om man ger fan i att köra "apt-get dist-upgrade" då steker man den. Är därför inne på min andra :-)

Har installerat cacti och owfs på den, fungerar bra.
Inte märkt några värmeproblem, den har lirat bra hela tiden.
stampe
Gillar hemautomation
Inlägg: 49
Blev medlem: 18 okt 2010, 21:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Någon som testat Guruplug?

Inlägg av stampe »

Det är Gurplug Server-Plus (med dubbla ethernetportar) som haft överhettningsproblemen, och den har nu slutat säljas.
Standard versionen (med en ethernetport), blir knappt ljumen :)
Stefan
JimmyLarsson
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 maj 2011, 19:13
Ort: Vallåkra

Re: Någon som testat Guruplug?

Inlägg av JimmyLarsson »

Hej

Värmeproblemen i Guruplug är som sagt bara i plus-versionen. Och bara om man kör Gigabit-Ethernet. Med Guruplug Server Plus kopplad till en 100Mbps-switch är servern hur stabil som helst. har själv en sån igång på vinden sen nåt år tillbaka.

Och behöver man köra Gigabit så kan man få en fläkt-uppgradering skickad till sig. Men med fläkt inmorterad är inte plug-servern alls tyst längre. Själv föredrar jag att köra fläktlöst och 100Mbps.

/J
Skriv svar