Akustisk givare?

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
zyber
Tar hemautomation på allvar

Akustisk givare?

Inlägg av zyber »

Hej!

Finns det någon akustisk givare lämpad för någon 1-wireräknare? Jag har nämligen ett larm, som jag inte får koppla in mig på, som jag vill veta när det går. Jag tänkte därför om det finns någon akustisk givare man kan sätta vid sirenen, som ger en puls ut vid högt ljud (110-ish dB) för att på så sätt veta när larmet går, och vidta vissa åtgärder... :)

Tack på förhand!
/Zyber
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Akustisk givare?

Inlägg av elf98 »

Det finns inte någon lysdiod på larmet?

Annars bör någon mikrofon med lagom förstärkning gå att koppla in på en 1wire A/D-omvandlare.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
gein

Inlägg av gein »

elf98 skrev:Det finns inte någon lysdiod på larmet?

Annars bör någon mikrofon med lagom förstärkning gå att koppla in på en 1wire A/D-omvandlare.
Går det att ordna med småkomponenter? Jag är intresserad av en givare som kan ge information om relativ ljudstyrka också. Exakt dB behövs dock inte. Tänker mig en liknande komponent som sitter i ljussensorn fast för ljud istället. FInns det tro?
gein

Inlägg av gein »

Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Antagligen. Signalen måste nog förstärkas dock. Jag är rätt dålig på mikrofoner.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar