Funkar PIR utomhus i dagsljus?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
lix
Wannabe

Funkar PIR utomhus i dagsljus?

Inlägg av lix »

Hej,

Vet inte om det är helt rätt forum att fråga i men här finns ju många teknikfreaks så hur fel kan det egentligen bli??

Jag har en lösning hemma med ett antal övervakningskameror utomhus som styrs av ZoneMinder i Linux. ZoneMinder funkar kanon men det är stört omöjligt att trimma in motion detection så att den detekterar människor men inte ger några falsklarm, t.ex. när molnen passerar över himlen en solig dag. Så därför tänkte jag prova att sätta upp några IR-detektorer, läsa av dessa via ett 1-wire I/O-kort och sen trigga ZoneMinder.

Men hur funkar det med PIR-detektorer utomhus? Kan dom detektera en människa om det t.ex. är 30 grader varmt en solig sommardag? Eller passar dom bäst nattetid, vid svalare väder, eller kanske bara inomhus?

//Henrik
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Funkar PIR utomhus i dagsljus?

Inlägg av elf98 »

En PIR mäter värmeskillnader och att sätta den ute så solen kan lysa på den är inte någon bra idé. De flesta reagerar på någon grads skillnad, men i praktiken brukar känsligheten sjunka när temperaturen stiger.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
MikaelB
Tar hemautomation på allvar

Re: Funkar PIR utomhus i dagsljus?

Inlägg av MikaelB »

Jag har testat och svaret är rent krasst nej.
Skriv svar