Istället för 1wire-räknare?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
sege
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Istället för 1wire-räknare?

Inlägg av sege »

Jag vill mäta el på fler punkter. Idag har jag fyra elmätare med två 1wire-counters. Sugen på att köpa typ 5-10 1-fas till och mäta men det blir svindyrt med 1wire-counter.

Förslag på vad jag kan använda istället för 1wire-countern? Gärna en device av något slag, lätt avläst med 8 ingångar typ? För ett billigt pris. :)
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Istället för 1wire-räknare?

Inlägg av daromer »

Plugwise om du ska mäta 1-fas.
sege
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av sege »

Fast det här ska vara inbyggt i elskåpet och helst billigt. Plugwise är väl inget av det?

Dessutom känns Plugwise-stödet i linux en aning.. tveksamt? Framtidsosäkert? You name it. :)
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av daromer »

Jo det finns plugwise för inbyggnad. Och det är idag inga problem att köra Plugwise i linux heller. Framtidssäkert lär det vara. Visserligen är det inte linux out of the box men direkt svårt att få det att funka är det inte.

Billigt? Ja det beror väl på vad du jämför med. 500sek per mätande enhet är väl överkommligt? Vad kostar en räknare + mätare?

Samt att de är trådlösa så man slipper dra extra sladdar.
Skriv svar