Har ett litet problem med mitt 1-wire nät.
Har hållit på att bygga ut det lite nu i dagarna men nu två gånger vid inkoppling utav nya tempsensorer så är det en dom faller bort och det är alltid samma sensor.
Men den nya funkar och loggar i mysql databasen.
Första gången löste jag med att byta ut sensorn i vardagsrummet mot en ny och då funka alla.
Kopplade nu in en ny i barnets sovrum och få föll den i akvariet bort igen.
Men kan iblant funka igen efter några försök, den läser av var 5:e minut
[2011-07-04 08:08:59][Info][Com.Pmalmberg.MSure.Modules.OneWire] Setting up schedule
[2011-07-04 08:08:59][Info][Com.Pmalmberg.MSure.Modules.OneWire] Device 350000002F590E81(350000002F590E81) is disabled and will not be scheduled
[2011-07-04 08:08:59][Info][Com.Pmalmberg.MSure.Modules.OneWire] Schedule results: Scheduled: 8, Failed: 0, Disabled: 1, Not found on network: 0
[2011-07-04 08:08:59][Info][Com.Pmalmberg.MSure.Modules.OneWire] Starting scheduler
[2011-07-04 08:10:02][Error][Com.Pmalmberg.MSure.Modules.OneWire] Error while reading interface ITemperatureContainer of device Akvarium, no information will be stored
[2011-07-04 08:10:02][Error]OneWireContainer28-Error reading CRC8 from device.
at DalSemi.OneWire.Container.OneWireContainer28.ReadScratchpad()
at DalSemi.OneWire.Container.OneWireContainer28.RecallE2()
at DalSemi.OneWire.Container.OneWireContainer28.ReadDevice()
at Com.Pmalmberg.MSure.Modules.OneWire.DeviceOperation.InterfaceHandler(ITemperatureContainer device, MdlParameterizedInsertCommand insert, DateTime scheduledTime)
[2011-07-04 08:13:51][Info][Com.Pmalmberg.MSure.Modules.OneWire] Shutting down
Jag har en DS9490R, använder cat5 nätverksakel köpt på jula.
Har en "huvud kabel" som det sedan går ut kablar ifrån genom huset, huvudkabeln är runt 35m
har satt y-splitter (Förgreningskontakt RJ45) för att dela på kabeln, har 7 tempsensorer och en räknare på elskåpet. förgreningskalarna ligger på mellan 5-10m.
Tempsensorn som faller bort är den i akvariet och den sitter längst bort från usb-adaptern,.
Så 35m + 7*10. Kraftigt förgrenat långt nät med andra ord!
Använder du ett par till DQ+GND?
Eventuellt kan det fungera bättre om du använder outnyttjade par i Cat5-kabeln som returkabel för att få ner längden på förgreningarna. Visserligen blir nätet längre, men jag tror att det är förgreningarnas längd och antal som ställer till det för dig.
ja alla förgreningar är ju inte så lång, bara två som når 5-7m, sedan är de andra kortare på mellan 1-3m.
Har kopplat enligt denna bild i kontakten och sedan satt pinne 1 på GND(orange/vit), pinne 2 på DQ och pinne 3 på GND (blå/vit)
5v PWR används endast till räknaren.
Kanske är fel redan där men har ju funkar fram till nu iaf
Bilagor
1-wire_kontaktering_rj12[1].jpg (51.29 KiB) Visad 13816 gånger
Testa att koppla ihop 1Wire Return och Power Return, dvs orange/vit och blå/vit nära sensorerna där det går. DQ bör jordas nära sensorn, i ditt fall kan det bli över 40 meter till jordningspunkten. Om du har möjlighet bör du även spänningsmata sensorerna.
elf98 skrev:Testa att koppla ihop 1Wire Return och Power Return, dvs orange/vit och blå/vit nära sensorerna där det går. DQ bör jordas nära sensorn, i ditt fall kan det bli över 40 meter till jordningspunkten. Om du har möjlighet bör du även spänningsmata sensorerna.
Alltså koppla ihop dom benen och på med båda kablarna?
Vart ska jag sätta spänningen då? Har ju den hel orange kabeln på 5v "liggandes"
Med texten/den flata sidan uppåt och benen mot dig skall blåvit/orangevit anslutas till benet till vänster, blå till mittenbenet och orange till det högra benet.
Om nätet är långt och har många sensorer kan nätet bli lite stabilare med spänningsmatning.