Tips på väderstation till far

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
_duplo

Tips på väderstation till far

Inlägg av _duplo »

Jag planerar att köpa en väderstation till min far i present. Han är väderintresserad noga och följer alltid väderleksrapporterna på tv och radio.

Själva displayen måste vara ganska enkel, med så få funktioner och knappar som möjligt. Funktionerna vind, temperatur och regnmängd är egentligen det enda som behövs, även fast det ofta hänger med en del extrafunktioner. Jag köper hellre en robust station som håller över tid, än en avancerad designprodukt... Trådlös överföring ska det vara.

Maxpriset är väl runt 2000 kr, eller vad får man betala för en pålitlig station?

Jag har viss erfarenhet av en väderstation som jag använde i jobbet som scenbyggare, då vi ville hålla koll på vinden. Den var inköpt på classe och fungerade lite sisådär och kändes allmänt ganska plastig.

Är det någon som har bra tips på modeller? Jag har kollat runt på nätet, men det är ju omöjligt att avgöra vad som är bra eller ej.

Slänger ut frågan här, det verkar ju vara rätt forum!

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Tips på väderstation till far

Inlägg av elf98 »

De flesta konsumentväderstationerna är mer eller mindre plastiga.

Nackdelen med de lite billigare stationerna är att de saknar solceller, så batterierna till sensorerna måste bytas oftare.

I ditt fall skulle jag rekommendera WMR88, https://www.m.nu/wmr88-vaderstation-med ... p-436.html , som är en lite enklare väderstation.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar