Mux 1

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
sonnyboy
Hemautomation - det är mer än en hobby

Mux 1

Inlägg av sonnyboy »

Jag blir tokig på mottagningen på tv:n här hemma.
Det är kanonbild på alla kanaler förutom på 1,2 och barnkanalen, dom ligger ju på mux 1.
Vi har ett eget kabeltvnät i sammfälligheten som jag bor på vilket betyder at vi tar in ett basutbud som vi skickar ut analogt så vi inte behöver boxer e.d. Men jag har boxer för att jag vill komma å några fler kanaler.
Är det någon som vet om man kan bygga eller köpa just en mux 1 förstärkare?

Jag vet att detta är fel forum för dessa frågor men jag tänkte att det kanske är någon som kan hjälpa till.... :)
BeyondMeasure 1.10
HomeCenter 2
Användarvisningsbild
KungenAvPeking
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Re: Mux 1

Inlägg av KungenAvPeking »

Min erfarenhet av att förstärka TV signaler säger mig att det tyvärr är fel väg att gå.
Har du en dålig signal, så förstärker du även de dåliga bitarna...

Antenn är en väg att gå - Ju bättre signal du kan få från antennen, ju bättre bild!

Spärrfilter är en annan väg att gå, men då pratar man oftast om att signaler ligger för nära varandra, så att dom stör på det viset (visar sig oftast genom skuggefekter på bilden) - Det man gör då, är att man blockar den sämre av signalerna, för att slippa dess störande effekt på den bättre av signalerna...

Pratar vi om att du har en boxer + analoga kanaler i samma antenn ingång, skulle jag tippa på att det ev. kan förekomma en krock där, vilket även kan avhjälpas med en antenn-switch, så att du kan byta mellan kabelTV antennen och en egen antenn för boxerkanalerna...

Ingen expert på ämnet, men har flyttat runt en del mellan ställen där olika problem har gjort sig gällande på TV mottagningen.
Lycka till! :)
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
sonnyboy
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Mux 1

Inlägg av sonnyboy »

KungenAvPeking skrev:Antenn är en väg att gå - Ju bättre signal du kan få från antennen, ju bättre bild!
Jag har provat med egen antenn utan bra resultat, jag har en stor skog emellan mig om masten dessutom så bor jag i en "sänka" så tyvärr så funkar det inge bra, enligt Terracoms hemsida så har jag 2,5 mil till masten och bra mottagningsförhållanden, vilket inte jag kan förstå.

Jag har även satt in en spiltter för att få bättre mottagning men tyvärr inte det heller. :|

Alltså orginalantennen plus min egen.
BeyondMeasure 1.10
HomeCenter 2
Skriv svar