Vattenmätare med reflexdetektor (?)

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
marty
Wannabe

Vattenmätare med reflexdetektor (?)

Inlägg av marty »

Jag har rätt nyligen flyttat in i ett hus där vattenmätaren, som i övrigt är mekanisk, ser ut att ha någon sorts detektor monterad på sig (se bild) - en vild gissning är att den är förberedd för elektronisk avläsning men att detta inte nyttjas av vattenleverantören. Det är ganska lockande att istället försöka koppla in den till en pulsräknare, så frågan är om någon vågar sig på att gissa hur den fungerar och/eller hur man ska bära sig åt för att ta reda på vilken ledare som används till vad?
vattenmätare.JPG
vattenmätare.JPG (95.64 KiB) Visad 3003 gånger
jed
Tar hemautomation på allvar

Re: Vattenmätare med reflexdetektor (?)

Inlägg av jed »

Vad står det på texten? Är det en tejp som håller fast den?
marty
Wannabe

Inlägg av marty »

Det står "Sicherungsmärke", antar att det är en plombering för att man inte ska pilla med den om den nu ska avläsas på distans.
marty
Wannabe

Inlägg av marty »

Innan man frågar ska man googla ordentligt! ;)

Nu hittade jag den här PDF:en: http://en.zenner.com/shared/files/doku/ ... 02d_gb.pdf

Det står ju att det är en reed switch - ursäkta min okunnighet men exakt vad är det? Där finns faktiskt även ett litet kopplingsschema i botten. Är det bara att koppla vit och gul alternativt brun till sin pulsräknare tro? Vad är lämpligt motstånd, 47 eller 1k?
jed
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av jed »

En reed switch kallas även magnetkontakt, dvs en sån som larmar om en dörr är öppen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Reed_switch
Skriv svar