Reparation av HDD CHECK fel på Samsung DCB P770ZS P850R

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Reparation av HDD CHECK fel på Samsung DCB P770ZS P850R

Inlägg av elf98 »

Vi har en PVR-box köpt via COMHEM för ett par år sedan. Boxen är inspelningsbar och har timeshift och är faktiskt riktigt bra. Boxen är tillverkad av Samsung och har en inbyggd IDE-hårddisk på 80GB. Modellbeteckningen för boxen är DCB P770ZS. Det finns en variant med 160GB hårddisk som har modellbeteckningen P850R.

Helt plötsligt stod det vid uppstart "HDD CHECK" i displayen. När denna "HDD CHECK" var klar efter någon minut crashade boxen/låste sig boxen så fort när en kanal visade sig. Det finns en del trådar om HDD CHECK felet, men inte något som hade någon direkt lösning.

Jag anslöt hårddisken till en Windows7-dator via en IDE->USB -adapter och Windows klagade då på att en av partitionerna behövde formateras. Det fanns ytterligare en partition med ett FAT32-filsystem på disken. Det var mycket frestande att formatera disken, men jag bootade upp Linux i stället och startade fdisk och tog bort båda partitionerna.

När P770SZ startade efter att partitionerna tagits bort stod det HDD FORMAT i displayen, och sedan startade boxen och den fungerar helt utan problem!

Jag har kört en kontroll av disken (ansluten till en dator) efter formateringen och inga fel hittas. I mitt fall berodde därmed HDD CHECK problemet på ett korrupt filsystem.

Lösningen på HDD CHECK problem på Samsung P770SZ P850R kan därmed vara att ansluta hårddisken till en dator och ta bort partitionerna som finns på disken. Självklart försvinner allt på disken, men det är bättre än att behöva köpa en ny PVR box.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild