Skulle vi inte kunna???

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Hoffan
Hemautomation - det är mer än en hobby

Skulle vi inte kunna???

Inlägg av Hoffan »

Skulle vi inte kunna ha en kategori som man kan skriva
om lite övriga styr & Regler Eller som man oxå kan säga
Tänk & släck, Eller va det nu kan innebära att man styr hemma
med hjälp av datorn....

Har inget direkt i gång hemma, men har lite funderingar, men
man skall ju få ur tummen oxå å sätta i gång...

Men det e väl så att det e fel tid på året för sådana projekt..,.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Absolut!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Hoffan

Inlägg av Hoffan »

Va trevligt

Nu har vi ju det *s*
Användarvisningsbild
hanpa
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av hanpa »

Kul!

Har inte gjort något sen jag kopplade in mig på elmätaren men det börjar klia i fingrarna igen. Det är roligare om man får lite inspiration av andra.
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Nu har jag säkert missat något inlägg, men vad gjorde du med elmätaren?

Själv kontrollerar jag blikningarna från elmätaren och följer effekt-förbrukningen med hjälp av det: http://reimer.mine.nu/tmp/onewire/24-el-L.png

I övrigt så hr jag ett 20-tal strömbrytare och dimmers som styrs via X10 antingen genom fjärrkontroller, rörelsedetektorer eller definitioner i en Ocelot kontroller.

Det jag funderar på att lösa nu är mer hur jag på ett snyggt sätt skall kombinera mät-värden från onewire-systemet med X10 delarna. Tekniskt sett är det inget jätte-problem, både X10 och tellstick kan lösa det, logiken är det som blir utmaningen.

En annan sak som jag är grymt sugen på är att få in vattenförbrukningen (varmt&kallt) samt status på olika enheter.

Tyvärr är ju X10 långt från svaret på all hem-automatik, och saknar mycket av det jag skulle vilja ha, såsom stabilitet, kvittens och status-förfrågan som andra system har, men fördelen är att det finns gott om tillverkare av utrustning för 230V och det går alltid att byta ut till "roligare" utrustning i framtiden om man bygger rätt från början.
Användarvisningsbild
hanpa
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av hanpa »

Dowser skrev:Nu har jag säkert missat något inlägg, men vad gjorde du med elmätaren?

Själv kontrollerar jag blikningarna från elmätaren och följer effekt-förbrukningen med hjälp av det: http://reimer.mine.nu/tmp/onewire/24-el-L.png

I övrigt så hr jag ett 20-tal strömbrytare och dimmers som styrs via X10 antingen genom fjärrkontroller, rörelsedetektorer eller definitioner i en Ocelot kontroller.

Det jag funderar på att lösa nu är mer hur jag på ett snyggt sätt skall kombinera mät-värden från onewire-systemet med X10 delarna. Tekniskt sett är det inget jätte-problem, både X10 och tellstick kan lösa det, logiken är det som blir utmaningen.

En annan sak som jag är grymt sugen på är att få in vattenförbrukningen (varmt&kallt) samt status på olika enheter.

Tyvärr är ju X10 långt från svaret på all hem-automatik, och saknar mycket av det jag skulle vilja ha, såsom stabilitet, kvittens och status-förfrågan som andra system har, men fördelen är att det finns gott om tillverkare av utrustning för 230V och det går alltid att byta ut till "roligare" utrustning i framtiden om man bygger rätt från början.
Jag kopplade in elmätaren via en fototransistor m.m. till serieporten på min linuxmaskin. Sen har jag diverse programvara som jag hackat ihop själv för att visa momentanförbrukningen m.m., se bl.a. http://www.temperatur.nu/forum/viewtopi ... sc&start=0. Sen har jag även lagt upp lite statistik på http://hemma.webhop.org

Är inte jätteförtjust i vare sig 1-wire eller X10, tycker inte att det finns så mycket billiga och bra prylas. Skulle föredra att motsvarande prylar kunde kontrolleras via WLAN eller möjligen på samma sätt som LAN via elnätet. Idealpylarna för mig vor en dosa motsvarande en mottagare för radiostyrd strömbrytare fast med WLAN. Självklart ska man både kunna kommendera den via WLAN och även kolla status. Det bör finnas både dosor man stoppar i eluttagen men även mindre varianter för inbyggnadsbruk i väggen, i takarmaturer m.m. Borde inte vara så svårt att utveckla sådana och få ner priset med en skaplig volym. Man kanske ska bygga något själv... Såg exempelvis idag på claesohlson att man kunde köpa 2-pack med digitala timers för bara 79. Mycket små och smidiga dosor med några knappar på som man borde kunna koppla in sig på via analoga switchar, relän eller liknande. Fast då är jag tillbakat till att jag saknar den där billiga generella WLAN-prylen med generell I/O för under hundralappen.

Vad gäller vattenmätaren så borde man väl kunna bygga något själv mha en reflexdetektor som man sätter ovanpå vattenmätaren för att läsa av det där hjulet som snurrar.
Skriv svar