Felaktiga graddagar

Är något trasigt? Rapporterar en station konstant felaktiga temperaturer? Ge en så detaljerad beskrivning av vad som felar som möjligt, gärna med bilder/grafer.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
temperament
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 okt 2010, 19:25
Ort: Halmstad

Felaktiga graddagar

Inlägg av temperament »

Nedlästa graddagar är inte korrkta
Tex används 17 grader för oktober istället för 13 grader som jämförelse med dygnsmedelstemperaturen.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Felaktiga graddagar

Inlägg av elf98 »

Vi använder de tröskelvärden SMHI använder.

17grader används dock alltid vid själva beräkningen.

Se http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.3482!F ... 100909.pdf
Så beräknas SMHI Graddagar
Beräkningen av SMHI Graddagar utgår från att byggnadens värmesystem ska värma upp byggnaden till +17° C. Resterande energibehov antas tillkomma från solinstrålning samt från värme som alstras av personer och elektrisk utrustning i byggnaden. För varje dag beräknas skillnaden mellan dygnsmedeltemperaturen och +17° C. Vår, sommar och höst
har solinstrålningen särskilt stor betydelse, varför graddagar då endast beräknas då dygnets medeltemperatur
underskrider följande värden.

april +12° C
maj - juli +10° C
augusti +11° C
september +12° C
oktober +13° C
Tolkar man texten ovan ordagrant skall inte tröskelvärdena användas som referens, men SMHI kanske har skrivit fel?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
hellgun
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 76
Blev medlem: 22 apr 2010, 12:16

Re: Felaktiga graddagar

Inlägg av hellgun »

Hej!

Jag läste just lite om graddagar och upptäckte att SMHI gått ifrån användandet av tröskelvärden men jag ser att ni fortfarande gör det på temperatur.nu. Tänkte bara påtala detta om det nu är så att ni vill följa SMHI:s standard.
Under till exempel sommarmånaderna maj-juli som har tröskelvärdet 10°C ger dygn med dygnsmedeltemperaturen +10°C ett bidrag om 7 graddagar medan dygn med medeltemperatur +11°C ej ger något bidrag alls. Denna metod användes av SMHI fram till 2014, men är nu förlegad.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Felaktiga graddagar

Inlägg av elf98 »

Har du något exempel på hur man ska räkna nu?

Skickat från min D5503 via Tapatalk
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
hellgun
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 76
Blev medlem: 22 apr 2010, 12:16

Re: Felaktiga graddagar

Inlägg av hellgun »

Ja, som jag läst mig till (står inte på SMHI:s sida hur de går tillväga) så har man helt enkelt slopat tröskelvärdena och kör allt under +17 grader året runt.

Hittade detta hos en elleverantör:
Från och med årsskiftet 2014/2015 beräknas samtliga graddagar utan s.k. eldningsgränser (solinstrålningsvärde maj – sept), dvs. som +17° C – dygnsmedeltemperatur alla dagar under året.
Men när man söker runt så hittar man båda varianterna så jag säger inte att det är fel på temperatur.nu, ville bara nämna att SMHI verkar ha ändrat sätt att beräkna. Såg en elleverantör som körde med +20 grader istället för +17 så det verkar inte finnas någon helig formel.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Felaktiga graddagar

Inlägg av elf98 »

Suck!

Det vore ju bra om det fanns någon officiell information. Det är inte särskilt tekniskt svårt att ändra våra beräkningar, men det måste ju vara tydligt.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar