Köpte i förra veckan denna produkt av Safecast, som för övrigt jag bara har gott att säga om när det gäller bemötande. Var först mkt glad över att jag hittat en produkt som skulle tillgodose mina behov inom väderområdet, men sen stötte jag på lite problem.
Jag har 4 externa temperaturgivare, varav 2 är de med luftfuktighetsmätare. Problemet är att dessa titt som tätt tappar kommunikationen med huvudenheten och jag har inte lyckats hitta någon logik i det hela. Jag placerar ut dem och allt fungerar fint men efter 1-48 timmar så tappar de kontakten. Oftast så återfås kontakten när man gör en ny sökning (pil ned). Nu har även UV gett upp....
Nu skedde det t ex medan vi var bortresta så ingening i uppsättningen föranledde att den skulle tappa kontakten. Har kopplat stationen till en laptop där hemma som jag loggar på och kollar. Först var det Temp 1 som försvann efter att ha varit igång i minst 12 timmar. Sen Temp 2 + UV efter minst 36 timmar. Regnmätaren på samma ställe fungerar fortfarande...
Samtliga givare står på ca 20 meters avstånd med en trävägg emellan. Hade tidigare huvudenheten i rak synlig linje från givarna genom fönster med samma problem.
Slutligen vill jag säga att jag har varit i kontakt med Safecast som erbjudit mig utbyte under garanti utan problem, men innan jag sänder tillbaks produkten vill jag höra om någon annan har liknande erfarenheter.
Jag hade tempgivaren på ytterväggen på villan ca. 12m. Yttervägg + en innervägg som hinder men det gick inte så jag flyttade den så den har ögonkontakt med huvudenheten och då är det inget problem. Vindmätaren + uv som sitter på skorsten är det inget problem med, bor i en 1 ½-plans villa.
Ingen som vågar prata problem... Eller så funkar allt så himla bra nästan jämt!
Det har varit ett par som jäklats med att tappa sensorerna, gärna uv sensorn. Det riktigt spökiga är att efter ett par omsynkningar har en del börjat gå som tåget. Vi har inte fått tillräckligt många för att få kläm på vad det är än. Störningar i luften eller fel på enheterna eller ... Men vi byter naturligtvis ut maskinerna tills allt lirar som det ska. Det är i grunden en rackarns rolig apparat och vi har fullt förtroende för den och Irox som leverantör.
En sak du kan kolla. Jag vet att en del uvmätare tidigare haft taskiga batterier vid leverans. Om du har tid, mät upp dom och se om det är så löjligt enkelt. Minst 1,5 V borde dom ge. Helt nya ger 1,6 rätt precis.
Ska kolla batterierna när jag är hemma igen. Dock kan jag konstatera att Temp2 återfått kontakten utan någon åtgärd från mig, detta har jag inte noterat tidigare eftersom jag då varit ivrig att göra en ny sökning. UV-mätaren verkar ha intermittent kontakt, endast någon timma per dag.
Jag förstår att produkterna förstås inte kan fungera över 100 meter genom tjocka armerade betongväggar, men jag försöker bara förstå vad man kan förvänta sig. Eftersom de olika sensorerna dels ska placeras på bästa ställe för respektive funktion och dels beroende på vad man vill mäta så kan man ju inte vara hänvisad till att placera samtliga i rak synlig linje inom 10 meter....
Nej. Räckvidden ska vara som specificerat. Betong är heller inte så väldigt svårt att sända igenom. Metall däremot är omöjligt. Om så aluminiumfolie så är det stopp. Även nät, galler och förstärkt matta är svårt.
Därför är det omöjligt att säga hur lång räckvidden blir i ett normalt hus. 50 meter behöver inte vara några problem. Men 5 meter kan vara. Tänk på att en liten skillnad i justering sidledes kan ändra vinkeln och därmed förbättra sändningsförhållandena.
Hej Mitt trådlösa nätverk slog ut flera givare så jag fick stänga av det. Då har dom fungerat sedan dess. Nu funderar jag hur jag skall få till soltid med temp out och temp wind?
Någon som
Hej
Har samma problem med min.
Framför allt med min regnmätare och tempgivare 1
Tappar kontakten titt som tätt och efter ett par timmar är de tillbaka igen.
Har också märkt att efter att ha startat om huvudenheten så hittar den alla givare igen.
Vill ju ine stänga av mitt trådlösa nät, har dock sänkt sädningsstyrkan har dock förtfarande problem.
Ni som har problem med att sensorerna tappar kontakten och misstänker ert trådlösa nätverk. PM:a mej om vad ni har för router, samt hur långt ifrån huvudenheten den står.
Anledningen till att sensorerna kommer tillbaka efter ett par timmar är för att om väderstationen anser sig tappat kontakten med sensorerna kommer den att visa --. Om ingen aktiv åtgärd tagits inom x timmar kommer den att försöka hitta sensorerna själv igen.
Sensorn är alltså inte borta under hela tiden som det står --. -- indikerar att stationen tycker att mottagningen är så dålig att den inte vill ha med sensorn. Samt för att uppmärksamma användaren på problemet.
Har en Irox, men får inte igång mjukvaran till den.. (WeatherCapture 1.3).. Programmet startar men läser inte in data från Irox. Har ominstallerat ett antal gånger, har hämtat sista java versionen, men det fungerar inte.. Har testat med två datorer (XP) men får samma problem..
När man startar upp programmet verkar den läsa från stationen, (Data is Loading) men RECORDS.txt är tom.... IROX:en tänder upp USB symbolen, och datorn hittar stationen, men det är allt...
Vet inte om du varit i kontakt med oss om detta. Kineserna hade tydligen inte skottår i sin kalender varför urläsning av stationen över den perioden inte funkar..
Vi jobbar på att få till en rättning, men det tar ännu en stund tyvärr.
Jag rekommenderar alla som har stationen att inte använda den weather capture eftersom det är en rätt sopig programvara i grunden utan använda pcweatherstation www.pcweatherstation.com istället.
elf98 skrev:Ett annat tips kan ju vara att byta kanal på routern.
En annan kraftig störkälla på dom här frekvenserna är ju mikrougnar. Dom sänder ut rätt kraftiga och rätt bredbandiga störningar som ligger ungefär mitt i ISM-bandet mellan 2,4-2,5 GHz.
Även såna länkar för att skicka t.ex TV-signaler mellan två rum på olika våningar sänder på samma frekvensband liksom diverse blåtandsprylar som också finns där.
Det vore ju intressant att veta hur mätstationerna beter sig om dom blir utstörda, hur lång tid det tar innan den försöker ansluta igen osv? Det kan ju ge en del ideer om vad det kan vara som stör. Störningar fr mikrovågsugnar t.ex är ju mest vanliga runt lunch o middag medan WLAN stör hela tiden.