Väderprognos

Denna forumdel är inte längre aktiv, för att diskutera saker relaterat till väder eller temperatur.nu - använd https://www.facebook.com/groups/temperatur.nu
Kategoriregler
Denna forumdel är inte längre aktiv, för att diskutera saker relaterat till väder eller temperatur.nu - använd https://www.facebook.com/groups/temperatur.nu
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Väderprognos

Inlägg av elf98 »

Då SMHI denna vecka(!) kommer att lägga ner sin nuvarande webbprognos och ersätta den med en flashvariant kommer temperatur.nu inte längre att kunna länka till någon SMHI-prognos.

Någon som har något nytt förslag?

http://tv4vadret.se/#/lan.ostergotland/orter.linkoping Verkar fungera. Kommentarer? Förslag?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Då har jag varit på möte med Tv4 idag.

Inga som helst problem att länka till deras prognoser. I utbyte kommer de att länka till temperatur.nu på i princip alla sina sidor. Nu kanske det blir lite mer fart i det här forumet?

Driver temperatur.nu

Bild
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Oj, va roligt!
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Japp, riktigt skoj, blir lite cred för att sidan faktiskt kan vara intressant ur ett större perspektiv. Visserligen är ju 3-5k besök per dag rätt bra det med, men samarbetet med tv4 har ju potiential att driva sidan till helt nya nivåer!

Driver temperatur.nu

Bild
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Kanske slutar i lite faktisk feedback på TKoll också...totalt dött idag. Kanske är det för att den funkar så bra, . :lol:
Användarvisningsbild
Walo
Hjälper till att bygga ut temperatur.nu!
Kontakt:

Inlägg av Walo »

elf98 skrev:Japp, riktigt skoj, blir lite cred för att sidan faktiskt kan vara intressant ur ett större perspektiv. Visserligen är ju 3-5k besök per dag rätt bra det med, men samarbetet med tv4 har ju potiential att driva sidan till helt nya nivåer!
Nu måste vi få en egen temperatursida på TV4:as text-tv :shock:
Då behöver man inte starta datorn för att få sina behov tillfredställda!!! :twisted:

// Tony :D
Användarvisningsbild
Goffe
Wannabe

Inlägg av Goffe »

Temperatur.nu goes mainstream! :shock:

Återstår att se om det lockar hit några fler intresserade eller om målgruppen redan är nådd hehe. En liten "buggrapport"; när man är härinne på forumet så går prognoslänken till /forum/prognos-tv4.php vilket resulterar i 404, antar att det är det där /forum ska bort...

Bra jobbat iaf :wink:
Senast redigerad av Goffe den 14 sep 2007, 12:33, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Tack för buggrapporten!

Jag är helt övertygad om att hela målgruppen inte har hittat till temperatur.nu än. Besökarna på tv4vadret.se är antagligen helt rätt målgrupp för temperatur.nu - det finns en stor potential att temperatur.nu kan komma att växa.

Ett problem dock. Den nuvarande hårdvaran klarar nog inte så mycket mer än en fördubbling av besöksantalet. :)

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Goffe
Wannabe

Inlägg av Goffe »

Hmm oops :roll: blir det nästa nyhet på Aftonblaskan tro? "Besökarmassor från TV4 sänker temperatur-site" "Är du intresserad av väder, rösta här: ja/nej"

Får väl annars be besökare donera lite datorer för att bygga världens största temperaturrelaterade datorkluster :p
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

elf98 skrev:Tack för buggrapporten!

Jag är helt övertygad om att hela målgruppen inte har hittat till temperatur.nu än. Besökarna på tv4vadret.se är antagligen helt rätt målgrupp för temperatur.nu - det finns en stor potential att temperatur.nu kan komma att växa.

Ett problem dock. Den nuvarande hårdvaran klarar nog inte så mycket mer än en fördubbling av besöksantalet. :)
Det är ett angenämt problem :)
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Hehe.

Jag har planerat för en ny server ett tag. De kostar massor och priserna går ju ned hela tiden, lika bra att vänta tills det verkligen behövs för att få så mycket för pengarna som möjligt.

Driver temperatur.nu

Bild
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

elf98 skrev:Hehe.

Jag har planerat för en ny server ett tag. De kostar massor och priserna går ju ned hela tiden, lika bra att vänta tills det verkligen behövs för att få så mycket för pengarna som möjligt.
Jo, visst kostar det. Om du vill kan jag rekommendera två olika hoster, den ena köra jag själv på, den andra använder min f.d. kollega för sina projekt. PM:a mig om du vill veta mer.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Temperatur.nu körs på en egen server som står i en serverhall här i Linköping.

Servern jag tittar på nu har dual quad-core Xenon processorer på 2Ghz (8 cpuer totalt), 4Gb RAM och hårdvaruraid som stödjer hotswap.

Att jämföra med den nuvarande singel core P4-an på 2.8Ghz.

För tillfället så körs temperatur.nu utan redundans på disk-sidan. En diskcrash nu leder till minst ett par dagars nertid...

Kanske lite overkill på cpu-fronten, men CPUer har blivit rätt billigt, bättre att lägga ett par tusen extra nu än att behöva uppgradera igen om ett år.

Det som tar mest CPU-kraft är grafgenerering, det finns 5k fördefinierade grafer som genereras on demand (Viss cachning sker). Egenskapade grafer är mycket populärt och dessa grafer kan av förklarliga skäl inte cachas.

Vet du någon host som kan motsvara servern utan att kosta fler tusen i månaden tar jag tacksamt emot tips! :)

Driver temperatur.nu

Bild
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Min webhost är Site5, mycket nöjd med dem. F.d. kollegan hyrde en server hos DedicatedNow, jag vet inte deras nuvarande prissättning, men han var iaf nöjd.
Användarvisningsbild
Goffe
Wannabe

Inlägg av Goffe »

Ser ingen direkt besökarrusning trots länkning på tv4vadret.se så det kanske var så att de intresserade redan hade hittat hit trots allt, slipper vara oroad för serverkapaciteten då iaf? :wink:
Låst