Strulande WS-3600

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
thowes
Wannabe

Strulande WS-3600

Inlägg av thowes »

Hello!

Jag har haft en LaCrosse WS-3600 (från safecast) i snart två år (Iuppland3 på wunderground). Vid några tillfällen har jag fått starta om den, då den fått fnatt. Sedan jag stängt av DCF77 klockan i den så har den funkat perfekt (klockrent :-D ).

När jag fyllde år för ett par veckor sedan så fick jag en ny ws-3600, denna från Kjell & Co, men såld som en "TFA Master Touch WS-3600)". Har alltid velat ha en station ute på landet oxå..

Denna maskin strular kopiöst! Ibland skenar klockan på den, +2-3 min per timme (med DCF77 urkopplad). Rätt som det är har det regnat över en meter. Ibland piper den till, tänder upp och visar alla segment i displayen, och har då tappat kontakten med sensorerna.

Kör jag den kabelbunden så går den något stabilare, får dock för sig att det regnat nån meter ändå, men hänger sig rätt som det är, med tänd display, och konstant pipande.

Kör jag den trådlös så tappar den ofta kontakten med sensorerna, som sitter 4-5 meter bort.. Min andra kör jag trådlöst, i en miljö med DECT lurar, trådlösa nätverk, och annan trådlös utrustning... Men den här sitter ute i skogen, här finns inget som kan störa!

Innan jag går till Kjell&co och bankar näven i disken... Finns det någon logisk förklaring på detta beteende?

/Thommy
safecast
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Vi kallar felet 888 (Allt lyser upp i displayen och stationen gör en omstart eller hänger sig.)

Felet finns i en del tillverkningsserier.

Byt till en ny enhet så ordnar det sig förhoppningsvis.

Mvh
Rickard Andersson
safecast ab
thowes
Wannabe

Inlägg av thowes »

Jepp! Den är redan utbytt! Den nya verkar fungera klart mycket bättre än så länge...
Den registrerade dock 2117 mm regn, men det kan ha berott på nått temporärt knas... Höll på att rycka i kablar och annat just då...

/Thommy
thowes
Wannabe

Inlägg av thowes »

Fick byta inte mindre än tre gånger, sista bytet gjorde jag i Torsdags... Har tömt Kjell & Companys lager på WS-3600 snart :-D
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Uj!

Det var riktigt illa. Nu har du förvisso fått den utbytt tillräckligt mycket för att begära pengarna tillbaka vid nästa tillfälle.

Fast, om man är ute efter något liknande i den prisklassen, vad skall man då leta efter?
Funderar lite på något till min far.
safecast
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Otur, men som jag sa är en del tillverkningsserier, partier drabbade.

Mina funkar bra. Kanske nåt att fundera på..

Mvh
Rickard
safecast ab
Jocke
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Köpte min WS-3600 för mer än ett år sedan på Kjell & Company och får säga att den fungerat bra. Byte ut vindmätaren mot en ny strax innan ett upplevt samma problem med RCC och stängtår förflutit men det var inga problem på Kjell & Company.
Skulle vilja ha en vindmätare med skålar, något som har varit på G på safecast har jag för mig.
safecast
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Hej,

Vindmätaren är nu här! (typ 2 år försenad..)

http://www.safecast.se/shop/show_product.asp?artnr=TX20

Mvh
Rickard
thowes
Wannabe

Inlägg av thowes »

Den sista jag nu fått verkar, än så länge, att fungera som den ska. Ska komplettera med den nya vindmätaren, den ser ju riktigt bra ut.. Vore skönt att slippa knalla upp på taket mitt i vintern för att peta loss snö/is som fått den att becka igen...
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Hur länge har du nu haft den i drift och hur har du den monterad?
safecast
Kontakt:

Inlägg av safecast »

Kul att det löst sig.

Nja.. Nedisning vet jag inte om den löser. Kanske vindhastigheten, men vindriktning ligger fortfarande illa till för snö och is samling.

Fördelen med en skålkors-anemometer är i första hand att den inte är lika känslig för turbulens och därför visar högre vindhastighet även om vindriktningen skiftar kraftigt hela tiden.

Bilden är tyvärr lite missvisande. Det där är anemometern till WS1600. TX20 som den här sensorn heter har mindre koppar och armar. Det är bra för mätning av högre vindhastigheter.

Mvh
Rickard
thowes
Wannabe

Inlägg av thowes »

Hur länge har du nu haft den i drift och hur har du den monterad?
Jag har två stationer :-D Den nya har nu gått felfritt i 3 veckor, den gamla (köpt hos SafeCast) har jag haft i snart två år utan några större problem. Den ena sitter hemma, den andra har jag ute på fritidshuset.

Vindsensorn sitter på samma maströr som TV antennen, regnsensorn på taknock och temp/fuktgivaren under takfoten på norrsidan av huset.

Jag har även stoppat i en "hög" effektmotstånd i regnmätaren, vilka vintertid värmer regnsensorn och smälter snön. Sitter en termostat i den som slår av vid +10.. Funkar utmärkt!
thowes
Wannabe

Inlägg av thowes »

Nja.. Nedisning vet jag inte om den löser. Kanske vindhastigheten, men vindriktning ligger fortfarande illa till för snö och is samling.
Har funderat på att montera en "kinahatt" (konisk plåt) som tak över vindmätaren, nån meter över den, men det har inte blivit av ännu...

Snö/is problemet har inte varit så stort, förra vintern var jag upp två-tre gånger och petade ren den..
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Ah, intressant lösning att stoppa i effektmotstånd för uppvärmning.
Håller precis på och sätter upp en vindmätare från AAG och har funderat lite på hur den kommer klara vintern. Jag får se hur det går, men detdär var ett bra tips.
thowes
Wannabe

Inlägg av thowes »

Ah, intressant lösning att stoppa i effektmotstånd för uppvärmning.
Med en "hög" avsåg jag ett antal motstånd.. Hade en trafo redan, och ett antal 5W motstånd (150 Ohm vill jag minnas), så jag serie/parallellkopplade dom (tror det sitter en 15-20 st totalt) så jag fick lagom effekt, avpassad efter vad trafon orkade ge...
Skriv svar