Mäta vatten niveau i kapillär kassa

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
rune
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 92
Blev medlem: 16 jun 2009, 22:30
Ort: Værløse, DK

Mäta vatten niveau i kapillär kassa

Inlägg av rune »

Hej,

Jag har börjat titta lite på automatisk bevattning via 1-wire och funderade på hur jag automatisk kan påfylla vatten i en kapillär kassa (http://4.bp.blogspot.com/_aIodz1QhOac/S ... rkasse.jpg)??

Jag har köpt 12V ventiler till att slå av/på vatten, dom styr jag via relä & D2PC moduler med ekstra transistor.

Hur kan man se att vatten nivå är lågt och då slå till ventilen och igen se att nivå är hög och slå av ventilen?

Det bästa för mig är nog nån sorts av sensor (helst inte optisk som t.ex. http://howmuchsnow.com/waterlevel/) till syftet, men det får inte kosta allt för mycket (Det är ju "enbart" en hobby det här :D )



Mjukvaramässigt kör jag BM, så den bit är nog det lättaste
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Mäta vatten niveau i kapillär kassa

Inlägg av PerM »

En flottör med en microbrytare i toppen löser ju hög-nivån, låg-nivå är lite knepigare.
Räcker det kanske med att endast detektera hög nivå; är det inte fullt så fyll på eller är det viktigt att nivån sjunker?
rune
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 92
Blev medlem: 16 jun 2009, 22:30
Ort: Værløse, DK

Re: Mäta vatten niveau i kapillär kassa

Inlägg av rune »

Båda är ju viktiga. Jag vill veta när jag ska fylla på mer vatten och när jag ska sluta :) .
Det känns dock också onödigt att fylla på när nivå är t.ex. 90%. Kan lika väl vänta till t.ex. 20% nivå - tror jag...
Men alla ideer är välkomna :D
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Mäta vatten niveau i kapillär kassa

Inlägg av PerM »

Om det inte spelar någon roll om det du fyller på vid 20% eller 90% så sparar det ju in på antal delar om du bara behöver en bevakningspunkt...

Men vill du ha två så fungerar ju flottör-varianten i båda lägen, bara de tål att dränkas i vatten.
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 962
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Mäta vatten niveau i kapillär kassa

Inlägg av daromer »

E ju bara att ha en flottör som du monterar en min givare på samt en max givare på. Man behöver inte ha änden där givarna sitter på under vattnet. det kan du ha ovan.
Skriv svar