Förslag på takhögtalare och LED-spotlights.

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Hej.

Jag är mitt uppe i renoveringsplanering av kök/matsal. Nu har jag kommit så långt att jag har grottat ner mig i detaljer, vilket är lite krävande och man blir lite klyven. Så jag "avlastar" mig lite här tänkte jag.

Mitt kök/matsal är runt 10x3.5m, här är planen att ha takhögtalare som är kopplat till en Sonos Connect:Amp och jag tror mig ha hittat ett par högtalare som kan passa mitt behov. Jag har inte så stora krav, utan att det ska låta hyfsat bra. (Orginal ljud i en Volvo 240 är bra i mina öron), då vet ni vilken nivå jag ligger på.

Ljud
Jamo 6.5CS-T Takhögtalare
Spec:
  • Serie Contractor
    Typ av högtalare 2-vägs - passiv
    Nominell (RMS) uteffekt 25 Watt
    Max uteffekt 50 Watt
    Svarsbandbredd 75 - 22000 Hz
    Inimpendans 8 ohm
    Känslighet 88 dB
    Anslutningsteknik Kabelansluten
    Rekommenderad placering Montering i taket
    Löstagbara galler Ja
SONOS CONNECT:AMP
Spec:
  • Trådlös stereoförstärkare (klass D)
    Uteffekt: 2 x 55 watt i 8 ohm (THD <0,02%)
    Streamingtjänster i Sverige som stöds*: Spotify, Wolfgang's Vault
    Ljudformat**: MP3, WMA (inkl. DRM-skyddade filer), AAC (MPEG4), Ogg Vorbis, Audible .AA (format 4), Apple Lossless, FLAC (lossless), WAV, AIFF
    Format för internetradio: MP3, WMA.
    Anslutningar: linjeingång (Phono), subbasutgång
    Ethernet-anslutning: 2-portsswitch, 10/100 Mbit/s
    Trådlös plattform***: SonosNet 2.0 med AES-kryptering
    Operativsystem (för lagrade musikfiler): Windows 2000/XP, Mac OSX v10.3/10.4
    Energiförbrukning standby: 8 W
    Mått: 20,7 x 8,9 x 18,5 cm (BxHxD)
    Vikt: 2,3 kg
    Färg: Silver
Jag hade tänkt mig att fyra st Jamo 6.5 högtalare kopplat till Sonosen. Är detta möjligt mha 2 x 55 watt utgång med dessa högtalare?

LED-spotlights Downlight
Här har jag faktiskt inte hittat några som jag har fastnat vid, det svåra är att veta vad det ska vara i ett sådant stort och avlångt kök. Jag har googlat och läst en hel del och jag har kommit så långt att det är CREE-dioder man ska satsa på och dimbara.
Ni som har LED hemma vad använder ni för några och är ljuset varmt och har god spridning?
Jag tar tacksamt emot alla förslag! Det är allt några veckor kvar innan de ska upp.
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
Videonisse
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av Videonisse »

När det gäller downlights, är du övertygad om att du vill ha det, trots skillnaderna i ljusbild mot halogen?

Jag skall också bygga nytt kök o vrum samt renovera hela huset. Det jag kommit fram till i dagsläget är att det är mycket tveksamt till om LED blir bra o "mysig" belysning som downlights. Tex får halogen en mycket varmare ton när du dimmrar ner medan LED har en linjär kurva, dvs den har samma färgtemp oavsett dimläge. Även LED med varmvit är kallare än de flesta halogen...

Tipset är att testa o jämföra, gå inte på vad LED-leverantörerna säger i teorin, be vem visa i praktiken.
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Re: Förslag på takhögtalare och LED-spotlights.

Inlägg av Plutonium »

Tack för tipset Videonisse. Jag ska kolla in mer på halogen och ta mig en tur här i helgen till div belysningsbutiker och titta.
Någon människa som tror att man kan driva de fyra högtalarna med Sonosen, eller blir det helt kasst?
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
PatrikN78
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av PatrikN78 »

Jag tror Osram eller Philips har dimbar LED som ändrar färgton när man sänker ljusstyrkan, precis som halogen. Lär väl tyvärr kosta en slant...
Skriv svar