OWFS - One Wire File System är en Linuxmjukvara som stödjer de flesta kommersiellt tillgängliga 1wire-enheterna. OWFS saknar helt möjligheter att presentera data - detta måste göras med tex RRDTool
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Jag har sedan ett knappt år tillbaka kört OWFS och en självbyggd passiv DS9097. Jag köpte till en LCD-controller och LCD från m.nu för några månader sedan för att på ett snyggt sätt kunna presentera aktuell temperatur. Dock kom jag fram till att det inte fungerar med en passiv adapter.
Jag inhandlade därför nyss en DS9094r från m.nu och kopplade in denna med en enkel rak kabel till LCD Controllern med LCD inkopplad. Startar jag OWFS med --usb_regulartime så tänds displayen upp och det ser normalt ut. Ingen text syns dock och inte heller hittas kontrollern av OWFS.
Startar jag OWFS med --usb_flextime eller utan något av dessa argument så lyser LCD endast lite grann. Inte heller då hittas kontrollern av OWFS.
Jag har provat med att byta kabel men inte heller detta har hjälpt.
Kopplar jag in mitt 1-wire nät med två DS18S20 så hittas dessa och kan avläsas normalt.
Har du testat med en kort kabel? Jag var tvungen att sätta in en spänningsinjektor eftersom mitt nät var lite för långt så spänningen snönk för mycket.
Det skall vara den senaste från deras SourceForge sida.
Edit: Har provat med 2.6p1 som du har nämnt i OWFS mailinglista men med samma resultat.
Jag provade också att vrida försiktigt på trimpoten på baksidan som jag misstänker är kontrastjusteringen men det blir ingen skillnad i LCDns teckenrader.