Online Elmätning för Efergy

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
mcdanne82
Tar hemautomation på allvar

Online Elmätning för Efergy

Inlägg av mcdanne82 »

Hej
Snart kommer Efergy släppa en ny låda för sina elmätare så man kan se förbrukningen online.
Är det något du kommer ta in i sortimentet i närtid, är grymt sugen på en iaf.

http://www.efergy.com/index.php/default/community/

Engage

The engage, is our online latest web development. It is an online energy consumption platform that shows your energy consumption online and in real-time. From now on having access to your instant power information is much easier! You just need internet access and you will be able to track your home’s energy consumption from all over the world. The platform is currently at the final stage of development and it will be available for all efergy users for FREE by eayly May 2012. Users will be able to use the online platform at no charge, they will just need to purchase the home hub through which users will send the information online.

The engage is a based energy consumption platform based on real-life use in communities across Europe. It has been iteratively developed based on feedback from householders. As such, it represents one of the few user-developed and tested domestic energy efficiency dashboards in this space.

With the engage you will see online and in real-time:

Your energy usage profile – the pattern of usage over a day, week and month

Your electricity costs – the impact of current energy usage on the next bill, projected in real-time.

Your carbon footprint – the CO2 impact of your energy usage.

Where does the information come from?
efergy energy monitor - home hubWe have developed the home hub, a new device that acts as a gateway sending real-time information to the web platform. The home hub allows you to forget aboutmanual uploads providing you straight access to your household energy consumption 24 hours a day 365 days a year.

Features :

Online instant energy usage
Online historic weekly and monthly information.
Visual and easy to read charts and graphs.
Easily add notes on graphs with just a click.
Compare your energy consumption with other users.
Energy rating according to your consumption perfomance.
Estimate your spend for the month with ‘your monthly budget’ app.
Your city’s weather temperature and forecast displayed.
Real-time alerts when exceeding a threshold of spend, refrigerator door open, appliance left on, etc.
Accessible via mobile devices (smartphones -Android and iPhone- and tablets).
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Online Elmätning för Efergy

Inlägg av elf98 »

Engage kommer att dyka upp på m.nu så snart den finns tillgänglig!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
mcdanne82

Inlägg av mcdanne82 »

Härligt! :-)
classic
Wannabe

Inlägg av classic »

Bare synd at efergy ikke har en åpen protokoll... :(
mcdanne82

Inlägg av mcdanne82 »

Mmm de är det.
Har köpt en Engage från deras UK sida nu. Tyvärr stödjer den inte IR avläsningen utan bara deras modeller med strömklämmorna.
Tur man har båda hemma ;-)
Dock är ju IR mer kännslig, skiljer en 10% och uppåt mellan dem..
De har en flashig sida man kan se förbrukningen på och loggas online.
larsbern
Wannabe

Inlägg av larsbern »

mcdanne82 skrev:Mmm de är det.
Har köpt en Engage från deras UK sida nu. Tyvärr stödjer den inte IR avläsningen utan bara deras modeller med strömklämmorna.
Tur man har båda hemma ;-)
Dock är ju IR mer kännslig, skiljer en 10% och uppåt mellan dem..
De har en flashig sida man kan se förbrukningen på och loggas online.
Varför klarar de inte av IR-läsarna??? Det är väl samma kommunikationsprotokoll och bara olika input från elmätaren? Hål i huvudet men det kommer väl snart liksom appar som inte är klara än. Hur känns gränssnittet på dator resp smart phones?
edwall
Wannabe

Inlägg av edwall »

Fick mitt kitt häromdagen och måste säga att jag är väldigt nöjd med iPhoneappen, däremot är mätvärdena som levereras helt åt skogen, jag hade räknat med en felvisning på max 10% gentemot vad nätägarens elmätare visar, men den visar i princip 3ggr för mycket än verklig förbrukning.

Hela huset tomt och enbart "tomgångsförbrukning" ligger på ca 80-130w men efergy online visar 260-340w, Kan jag ha misslyckats med min montering så totalt eller efergy tar in reaktiv effekt i sina mätvärden också?

Någon som har tips på hur jag får en mer rättvisande mätare.
daromer

Inlägg av daromer »

Att mäta med strömklämmor är svårt och blir aldrig bra. Framförallt inte på lägre effekter. Det enda som gäller är riktig digital avläsning via IR/S0 och liknande.

Hundra watt upp eller ner får man i regel. Nu vet jag inte hur exakt deras är men detta är vad jag har fått av egna byggda system som sådanna med strömklämmor. Procentuellt är de mer exakta desto större effekter som går igenom.
edwall
Wannabe

Inlägg av edwall »

Tack för erfarenheterna, ska prova och lägga på mer effekt och se om det blir exaktare då. Sedan får man hoppas att engage hub solo får stöd för ir-läsaren inom kort också.

Annars får man beställa en eliq online också, då den läser av elmätaren med ir.
daromer

Inlägg av daromer »

Om någon annan har Efergy med klämmor så berätta gärna vad ni har för erfarenheter av lägre strömmar.
edwall
Wannabe

Inlägg av edwall »

Ytterligare lite tester och jag kan konstatera att vid effekter från ca 700w och uppåt så visar efergy rätt, då har den ett mätfel på max 10-15w vilket är helt ok.

Däremot verkar efergy ha problem med sin server för från och till så tror efergys server att min hub är avstängd/saknar internetuppkoppling och det har pågått sedan i fredags och iPhoneappen klagar då givetvis också på att den inte har någon kontakt med hubben. Någon annan med serverproblem???

Jag hoppas på bättring av efergys server samt stöd för IR, så jag beställde en Eliq online idag också så har jag något att jämföra med.
Skriv svar