Skaffa väderstation

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Humlegaard
Wannabe

Skaffa väderstation

Inlägg av Humlegaard »

Hej,
Jag är alldeles ny på detta faktaspäckade forum för vädernördar.

Jag önskar köpa ett system som kan:
-presentera aktuellt väder på min plats i realtid på min hemsida, vindriktning, vindstyrka, temp, regnmängd och lufttryck.
-jag vill även att min webkamera (rj45 ansluten) ska lägga upp en bild regelbundet så en besökare på hemsidan kan se vädersituationen. (eller så köper jag en ny kamera om annat gränssnitt behövs)
-logga statistik så att jag kan se max/min- vind, -temp, lufttryck samt regnmängd uppdelat på datum.

Jag vill helst att mätstationen samt sensorerna är anslutna med stationen med sladd eftersom jag inte vill byta batterier, alternativet blir att bygga någon annan elektrisk matning om det inte finns.

Finns sådan utrustning som inte kostar skjortan eller bygger man det själv?
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Skaffa väderstation

Inlägg av daromer »

Classes station för runt 1000sek funkar helt ok för ovan. Sedan beror det bara på vilken typ av dator du loggar med och programvara. De flesta nätanslutna kameror går att använda en speciell länk så kan man bädda in bilder från den eller streamad data.

Classes den ja köpte var dock batteri. Har bytt batteri 1 gång på 3 år. Dock relativt lätt att modda om med strömmatning. Men ganska skönt att ja slapp dra sladden. Måste ju ändå upp på taket minst en gång om året för att kolla till skorsten och annat så då kan man byta batterier.
Humlegaard
Wannabe

Inlägg av Humlegaard »

Kanon, finns det programvara för publicering med eller använder du någon annan?
Menar du med Classe Clas olsson?
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av daromer »

Jag använder egendesignat men det finns färdiga. Om vi väntar lite kommer andra ge tips om de färdiga programvarorna.

Classe som i Clas Ohlsson yes.
Användarvisningsbild
bruka
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av bruka »

Jag kör classes väderstation och Cumulus programvara (kryssa i WH1080) som inte kostar något, det har webbpublicering med stöd för kamera, inte inbäddat men länk. Inte så snyggt men genererar grafer och en del statistik.
Men det är inte i realtid.
Humlegaard
Wannabe

Inlägg av Humlegaard »

"...men inte i realtid", den stationen klarar realtid men inte programvara alltså?

Vad finns det på marknaden?
Quart
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Quart »

Weather-display klarar realtid
Skriv svar