Har vid ett flertal tillfällen lagt märke till att sensorena diffar ett par grader mot en vanlig termometer.
Vad är troligast? Att ds1820 visar fel eller att mina termometrar visar fel?
Samma symtom på både inne och ute termometrar.
Har testat Digitemp på linux och windows samt andra program samt egenutvecklat i delphi.
Har även testat att byta sensorer....
Jag har de senaste åren hanterat ett stort antal DS18s20.
Min erfarenhet är att de är mycket exakta om de har hanterats korrekt. Under en period i början hade jag inte en ESD-skyddad miljö och under den perioden kasserade jag närmare 20% av sensorerna. Problemen visade sig som stora temperaturavvikelser, ibland upp till 5 grader.
Sedan jag ESD-skyddade min elektronikverkstad kasserar jag i rundaslängar 2-3 sensorer av 500. Jag kasserar de senoser som avviker mer än 0.15 grader från medelvärdet.
Diffar dina ds18s20 åt samma håll hela tiden?
Det mest troliga är att de övriga sensorerna diffar...
Hur har du gjort när du jämfört? Stoppat båda sensorerna i ett glas med vatten? Min erfarenhet säger att du även i ett vattenglas hela tiden måste röra runt i vattnet med sensorerna, får de ligga still kan du få temperaturdiffar på upp till 1 grad ut mot kanten.
Testade med ett antal olika sensorer och alla följde i stort sätt varann. Det räckte att jag kom i närheten av dem så ökade de omedelbart med någon garad.
Så jag gissar att man aldrig kan få dem att visa samma som en valig termometer utan att ha väldigt bra test miljö samt andra ev dyra termometrar....
Så jag tar och litar på sensorerna och tutar på....