Diffande temperatur Ds1820

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
patrik_ekman
Wannabe

Diffande temperatur Ds1820

Inlägg av patrik_ekman »

Hej

Har vid ett flertal tillfällen lagt märke till att sensorena diffar ett par grader mot en vanlig termometer.
Vad är troligast? Att ds1820 visar fel eller att mina termometrar visar fel?
Samma symtom på både inne och ute termometrar.

Har testat Digitemp på linux och windows samt andra program samt egenutvecklat i delphi.
Har även testat att byta sensorer....

Mvh
Patrik i Vårgårda
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Har du de båda sensorerna på exakt sama plats?
Vilka sensorer är det du bytt, ds1820 eller termometrarna?

Själv har jag haft väldigt god sammstämmighete mellan "vanliga" termometrar och mina ds1820 sensorer.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Jag har de senaste åren hanterat ett stort antal DS18s20.

Min erfarenhet är att de är mycket exakta om de har hanterats korrekt. Under en period i början hade jag inte en ESD-skyddad miljö och under den perioden kasserade jag närmare 20% av sensorerna. Problemen visade sig som stora temperaturavvikelser, ibland upp till 5 grader.

Sedan jag ESD-skyddade min elektronikverkstad kasserar jag i rundaslängar 2-3 sensorer av 500. Jag kasserar de senoser som avviker mer än 0.15 grader från medelvärdet.

Diffar dina ds18s20 åt samma håll hela tiden?

Det mest troliga är att de övriga sensorerna diffar...

Hur har du gjort när du jämfört? Stoppat båda sensorerna i ett glas med vatten? Min erfarenhet säger att du även i ett vattenglas hela tiden måste röra runt i vattnet med sensorerna, får de ligga still kan du få temperaturdiffar på upp till 1 grad ut mot kanten.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
patrik_ekman
Wannabe

Inlägg av patrik_ekman »

Hmm... Jag har ett antal sensorer i obruten förpackning. Får ta och testa dem och ta fram esd plattan och handremmen.

Alla sensorer diffar oftast +2 grader.

Återkommer i denna tråd när jag testat...

Mvh
Patrik i Vårgårda
patrik_ekman
Wannabe

Inlägg av patrik_ekman »

Testade med ett antal olika sensorer och alla följde i stort sätt varann. Det räckte att jag kom i närheten av dem så ökade de omedelbart med någon garad.
Så jag gissar att man aldrig kan få dem att visa samma som en valig termometer utan att ha väldigt bra test miljö samt andra ev dyra termometrar....

Så jag tar och litar på sensorerna och tutar på....

Mvh
Patrik i Vårgårda
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Ett par av de temperaturkit har validerats mot en kalibrerad "riktig" termometer.

Diffen var då 0.1 grad vilket måste kunna klassas som extremt bra för en så pass billig sensor som ds18s20.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
carpelux
Wannabe

Inlägg av carpelux »

Jag ser att du använt Delphi för att läsa av sensorn,
Vet du om det finns några bra komponentbibliotek för det, eller kör du helt egenutvecklat?
Skriv svar