OWFS USB timing

OWFS - One Wire File System är en Linuxmjukvara som stödjer de flesta kommersiellt tillgängliga 1wire-enheterna. OWFS saknar helt möjligheter att presentera data - detta måste göras med tex RRDTool
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
parbar

OWFS USB timing

Inlägg av parbar »

Jag har nyligen kopplat upp ett 1-wire nät. Består av Usb adaptern ds9490r samt 1 st ds18b20 och en ds18s20. Jag kommer att utöka nätet med flera temperatur sensorer eftersom.

Installerade OWFS på linux server (Ubuntu 12.4) från deras förråd, fick en del hjälp från en av trådarna här i forumet.

Läser av var 10 minut och skickar datat vidare till emoncms.org. http://emoncms.org/parbar

Dock får jag flera gånger om dagen 0C från ds18b20 givaren, den sitter inomhus, först på busen. Ser att det finns olika timing inställningar när man starst OWFS men hittar ingen riktig information vad dom igentligen gör. Är det någon här som vet lite mer om vad respektive inställning gör?
--usb_flextime | --usb_regulartime
Changes the details of 1-wire waveform timing for certain network configurations.
--altusb
Willy Robion’s alternative USB timing.
Är ju iosf bara att prova någon och se om det blir bättre men ändå kul att veta vad som "händer" under huven.

/Pär
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: OWFS USB timing

Inlägg av elf98 »

Med små nät utan krävande sensorer spelar inte timingen någon roll.

0C, direkt från nätet eller via mjukvaran du använder?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
sm7rdx
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av sm7rdx »

Jag snappar åt mig tråden en stund.
Just nu har jag pluggat in i2c-kortet i min Raspberry Pi och är i färd med att skriva
statscriptet då jag kom att tänka på att när jag använde USB-interfacet skulle jag
ange regulartime p.g.a. LCD:n.
Gäller detta i2c-interfacet också? Det var väldigt så snabbt kortet kom, förresten! :shock:
Är det så viktigt? Har ca tiotalet temp-givare, en LCD och en räknare än så länge.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

USB timing är så vitt jag vet endast relevant för just USB-interfacet.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
sm7rdx
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av sm7rdx »

Aha, bra.
Det fungerar som det är tänkt nu med alias och allt. :D
Skriv svar