Hjälp med komponentval för shuntstyrning

Hur gör man för att ... ? Hur fungerar ... ? Steg för steg-guider och förklarande artiklar finns i detta forum.
Många guider finner också på vår blogg: https://blog.m.nu/
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
larre
Wannabe

Hjälp med komponentval för shuntstyrning

Inlägg av larre »

Hej,

Är ganska ny på detta med OW, har i nuläget lyckats sätta upp ett nätverk av temperatursensorer (DS18S20+) som jag anslutit till en OW-Server-ENET-2. Loggning och logik är byggt i C#, .net och snurrar som en service på en Windowsmaskin.

Nästa steg är att jag vill kunna styra en shunt i mitt värmesystem. Jag har kollat övriga projekt som finns men de flesta bygger på OWFS, pearl och php, inte riktigt mitt hemmaområde, jag vill gärna göra detta med .net och OW-Server.

Vilken IO-modul tycker ni att jag ska använda för att få ett enkelt projekt som kan byggas ut framöver?

Tacksam för svar, Larre
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Hjälp med komponentval för shuntstyrning

Inlägg av daromer »

Tag vilken Io modul som helst. tillochmed DS2405 lr DS2406 löst kan du skaffa och använda. Jag kör med DS2405 till min styrning.

Sedan behövs ev transistiroer och ev MOC eller Relä för att kunna styra en Shunt. Vissa shuntar är Växelströmsmotorer. Så kolla upp just din shunt.
ekdahl
Gillar hemautomation

Re: Hjälp med komponentval för shuntstyrning

Inlägg av ekdahl »

Vilken sorts signal förväntar sig din shuntmotor (ventilställdon)?
Själv har jag en kontinuerlig motor som styrs av antingen 0-10 V eller 4-20 mA. Den styr jag med hjälp av en DS2890 och en spänningsdelare för att få 0-10 V. Har du en motor som är 3-punkts får du använda digitala utgångar istället.
Skriv svar