Kviinge Prästgård

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
jonasgustafsson

Kviinge Prästgård

Inlägg av jonasgustafsson »

Hej!

Här kommer en liten presentation av mitt system.
Efter att ha legat rätt still ett bra tag (loggat löpande i och för sig), har julledigheten gjort att jag på nytt inspirerats till att läsa på och fundera på hur jag kan bygga vidare. Och egentligen använda det till något vettigt, inte bara som kuriosa... :)

Vi bor i Kviinge Prästgård, prästgården i Hanaskog, 1,5 mil norr om Kristianstad. +300 m2, byggt 1918, bergvärme IVT Greenline HT+ E17.

Loggar med 1-wire:
Temperaturer: Ute, Köket, (Källartrappan), KB in, KB ut, VP->radiatorer.
Luftfuktighet i köket.
Elförbrukning.

Jag har jobbat som webbutvecklare i rätt många år (PHP/MySQL gärna) så jag sparar i MySQL-server (externt) och har lite grafer som använder Google Chart API. Vågar inte skicka med länk dock. Får nog fundera på vad jag vill visa externt.

Här i mellandagarna har jag också lagt till spotpriset från Nordpool i min databas. Fick tillgång till FTP-server där jag kan hämta fil med morgondagens spotpris på marknaden. Och det visar sig att vi generellt förbrukar som mest el, när det är som dyrast. Vilket i dagsläget inte gör något, eftersom vi har vanligt elavtal, inte timdebitering.

Sedan 1 oktober kan man ju ansöka om timdebitering ju. Och ska väl vara på plats senast 1 april om man kräver det. Jag har ansökt om timmätning (endast mätning, ej debitering (ännu)) men det lär nog inte vara på plats förrän mars, tidigast. Vilket i och för sig inte gör något, eftersom jag har loggarna själv...

Vill gärna vidareutveckla:
- Raspberry Pi istället för en bärbar dator (Linux Ubuntu) för mitt 1-wire.
- Koppla in mig i VP:n (Rego 637) för att kunna styra externt (finns inget givet sätt...)
- Termostater i ett par rum som kan styras från datorn
- Vattenmantlad braskamin mot en ackumulatortank istället för öppen spis (vi har även 7 kakelugnar och vedspis i kök...)
- Koppla VP:n till ack.-tanken och på ett intelligent sätt använda lagringen så bra som möjligt
- Med ack.tanken och VP-styrning välja vilka timmar den högsta förbrukningen ska vara
- Timdebitering, ifall styrningen av förbrukning lyckas och det visar sig att vi kan spara pengar
- Raspberry Pi ute i hönshuset, styra ljus, webcam, servo för att öppna/stänga luckan
- Solfångare mot acktanken och vidareutveckla bästa möjliga nyttjande av VP:n
- Nyttja bergets kyla (VP-ut) för att varma sommarkvällar kyla sovrummet till behagligare temp.

Ja, mer eller mindre genomförbara projekt... En sak i taget, och ifall inspirationen och tiden finns.