Realtidsklocka

Vilken produkt vill du att vi ska ta in? Vad saknar du för funktioner på just din pryl? Har du förslag på hur nästa generation av pryl X skall se ut? Hjälp till att driva utvecklingen framåt!
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
SJM

Realtidsklocka

Inlägg av SJM »

Hej !
1-wirekortet till Raspberry Pi kan gärna ha en batteribackad klocka så att man inte är beroende av internet
för rätt tid. Viktigt med rätt tid vid loggning. Kretsen heter DS1307, pratar i2c och kräver en knappcell och en kristall.

Mvh Sven
riro
Tar hemautomation på allvar

Re: Realtidsklocka

Inlägg av riro »

Nu har jag inten rpi själv, men varför skulle en annan krets hålla tiden bättre?

Rpi'n ställer man klockan på (som vilken dator som hellst) och sedan är det mer en fråga om temperatur där maskinen står för att den ska hålla rätt tid.
gus
Wannabe

Re: Sv: Realtidsklocka

Inlägg av gus »

riro skrev:Nu har jag inten rpi själv, men varför skulle en annan krets hålla tiden bättre?

Rpi'n ställer man klockan på (som vilken dator som hellst) och sedan är det mer en fråga om temperatur där maskinen står för att den ska hålla rätt tid.
Nja, det stämmer inte riktigt...
Rtc är bortplockad på Rpi.n för att sänka kosten. Såg att man kunde addera en själv, se länk:
http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewt ... 44&t=16218

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Realtidsklocka

Inlägg av elf98 »

En rtc kommer att dyka upp på m.nu i slutet av veckan/början av nästa vecka.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar