Får upp en text som säger:Default: owlib.c:(56) No valid 1-wire buses found
När jag kör följande rad: sudo /opt/owfs/bin/owfs --i2c=ALL:ALL --allow_other /mnt/1wire/
Bumpar en gammal tråd, men vore kul att veta om någon har koll på hur man åtgärdar just detta fel. Har klabbat runt i min pi3 rätt ordentligt nu. Hade fungerande avläsning av sensor monterad på detta kort, men fick aldrig till databas och loggning. Gjorde omtag och formaterade om sd-kortet (sparade backup) men efter detta har inte rpi lyckats hitta sensorn en enda gång. Testat med rena installationer från början, testat den sparade backupen osv. Men INGENTING vill funka! Så har någon lyckats lista ut hur man får rpi att hitta kortet så vore jag tacksam =)
Trots att det är en backup på ett SD-kort med en konfiguration som funkat tidigare så ville liksom inte rpi hitta i2c. Men testade med ett apt-get install i2c-tools. Då hämtades och installerades program för detta, nya mappar i mnt/1wire dök upp. Nu fick jag kontakt med kortet i alla fall, det där rutnätet med rad 10: som visar 1b i kolumn 1b. Men sensorn verkar inte vilja skicka signal. Monterat som bilden i toppen på denna tråd. Det lite kluriga är att den fil som fanns i mappen mnt/1wire som hade sensorns id som filnamn inte fanns kvar efter att jag gjort backuppen och det skapas heller inte någon sådan fil.
Vet inte om detta var orsaken men nu fungerar i2c-grejen med tempsensor monterad som i TS bild. Följde guiden men nu som superuser, alltså först kört sudo su för att ge fulla rättigheter.
Fortsätter den här tråden, känns onödigt att starta ny då det handlar om samma kort.
Kortet har 6 skruvplintar, dessa är:
GND
+5v
DQ
1wire GND
PMR GND
+5v
Att +5v innebär 5volt och att GND betyder jord har jag förstått. Men det finns 2 +5v och tre GND. Rimligtvis har dessa lite olika funktion.
I trådstarten sitter en sensor inkopplad på DQ (data) och 1wire GND i vad jag läst kallas parasitkoppling, alltså att sensorn får ström från DQ samtidigt som signalen går där. Jag har läst att över längre trådar kan denna typ av koppling generera störningar med strulande avläsningar som följd. Då ska sensorns tredje ledare kopplas till Vdd, alltså +5v, men vilken +5v är lämpligast, och vilken GND till sensorernas första ben? Och stämmer det att parasitkoppling skulle bli problematiskt?
Om man använder t.ex. rj45 kabel så bör man se till att DQ och GND går i samma tvinnade par, tex blå och blå/vit. Stämmer detta?
Läste även att detta kort ska byglas, men verkar vara många som inte gör, vad gäller? Och hur gör man i så fall?