OWFS räknaren och emoncms

OWFS - One Wire File System är en Linuxmjukvara som stödjer de flesta kommersiellt tillgängliga 1wire-enheterna. OWFS saknar helt möjligheter att presentera data - detta måste göras med tex RRDTool
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
haggan
Wannabe

OWFS räknaren och emoncms

Inlägg av haggan »

Hej

Ska till och installera en räknare som mäter både huvudmätaren och en undermätare till bergvärmepumpen.
Tänkte använda http://openenergymonitor.org/emon/emoncms

Vilket inte borde vara något problem att trycka data till med tex en curl eller dyl. Men den vill ju att man matar en "power" och sedan kan den räkna om till kwh osv. Det skulle ju också vara intressant att se den nuvarande momentana förbrukningen.

Vad jag förstått så kan man använda sig av denna formel

k = 1000 IMP/kWh (mätarkonstanten som står på elmätaren)

t0 = sista pulsens tidsstämpel i ms
t1 = näst sista pulsens tidsstämpel i ms

t = (t0 - t1) / 1000 (tiden mellan de två senaste pulserna i s)

P = 3600000 / (t * k) (beräkna effekten i W)

Men räknaren räknar ju bara upp hur gör man då på bästa sätt att logga en bra momentanförbrukning?

Jag skulle också vilja ta fram en graf där jag tar bort bergvärmepumpens förbrukning ifrån helheten. Vilket jag lätt kan göra med emoncms.

Är det bättre att räkna pulser i säg 10s och räkna ut ett medel och trycka in det i databasen?
Eller kolla om räknaren uppdaterats väldigt frekvent?

RRDtools verkar ju vara smutt som hanterar detta direkt. Men vart sker magin? någon som kan förklara?
Körs bash scriptet i exemplet i cron? Hur ofta? räknar rrdtools ut själv skillanderna mellan värderna. För man trycker bara in räknarens värde rakt in va? (i alla fall i mitt exempel med 1000imp/kwh) Hur klarar rrdtools av om servern som kör owfs blir strömlös? jämför den med tidigare värden? Är det därför rrdtools klarar av om räknaren nollställs?

Detta borde inte vara så svårt men jag tror jag gör någon tankevurpa någonstans. Glad om någon kan peka mig åt rätt håll.
haggan
Wannabe

Re: OWFS räknaren och emoncms

Inlägg av haggan »

Denna merge verkar ju vara det jag eftersöker.
https://github.com/emoncms/emoncms/pull/11/commits

RRDtool är det ju deras inbyggda "counter" data hanterare som fixar magin. Så jag verkar ha svarat på min fråga själv.

Då är det helt enkelt hur ofta man kan kolla att räknaren har uppdaterat sig? Vad är brukligt?
Skriv svar